 Vámbéry Ármin dél-németországi gyökerű zsidó család gyermekeként 
Magyarországon, a felvidéki Szentgyörgyön látta meg a napvilágot. Minthogy a 
zsidó lakosságnak akkoriban nem írták elő születési anyakönyv kiállítását, 
születésének pontos időpontja feledésbe merült. Születése napját utólag ő maga 
1832. március 19-ére tette. A család valójában a bajorországi eredetre utaló 
Bamberger, az édesapa által Wamberger változatban használt névalakot viselte, s 
ennek, valamint németes utónevének (Hermann) magyarosított formáját használta 
Vámbéry Ármin. 
1
Édesapja, a zsidó hagyományok és a Talmud kutatója, az 1831/32-es 
első nagy magyarországi kolerajárvány áldozata lett, fia születését már nem érte 
meg.
Vámbéry Ármin dél-németországi gyökerű zsidó család gyermekeként 
Magyarországon, a felvidéki Szentgyörgyön látta meg a napvilágot. Minthogy a 
zsidó lakosságnak akkoriban nem írták elő születési anyakönyv kiállítását, 
születésének pontos időpontja feledésbe merült. Születése napját utólag ő maga 
1832. március 19-ére tette. A család valójában a bajorországi eredetre utaló 
Bamberger, az édesapa által Wamberger változatban használt névalakot viselte, s 
ennek, valamint németes utónevének (Hermann) magyarosított formáját használta 
Vámbéry Ármin. 
1
Édesapja, a zsidó hagyományok és a Talmud kutatója, az 1831/32-es 
első nagy magyarországi kolerajárvány áldozata lett, fia születését már nem érte 
meg. 
A család nagy szegénységén az özvegy édesanya akaratereje, szorgalma csak 
átmenetileg enyhített valamit, s amikor újra férjhez ment, Dunaszerdahelyen 
alapítottak új otthont. Vámbéry e várost tekintette hivatalos születési helyének. 
Már kiskorától kezdve sokat kellett nélkülöznie, s szenvedéseit tetézte, hogy 
hároméves korában jobb lábára lesántult. 
2
A kis Ármin első diákéveiben, már a 
dunaszerdahelyi zsidó iskolában is kiemelkedő tanuló volt, majd édesanyja a 
protestáns elemi iskolába íratta át, s ezzel a gyermek megtette az első lépést 
az ortodox zsidó környezettől, hagyományoktól való eltávolodása útján. Az 
ifjúkori éveit kitöltő házitanítóskodásba már tízéves kora körül belekóstolt, 
amikor az addigra már ötgyermekes család kenyérgondjain enyhítendő, édesanyja 
beadta inasnak egy szabóhoz, akinek fiát héber nyelvre tanította. Majd fél évig 
Nyéken (Csallóköznyék) tanítóskodott, az ottani kocsmárosnál. Ezt követően két 
tanévet járt a szentgyörgyi gimnáziumba, ahol alkalmi munkákat vállalva, gyakori 
éhezések, szűkös körülmények között is kitűnő eredménnyel tanult. 14 éves kora 
körül szakított végleg az ortodox-zsidó vallásossággal, de az ebből való 
kiábrándulása a „tételes” vallásokkal szemben általában is szkeptikussá tette. 
 A harmadik, negyedik és ötödik osztályt már a pozsonyi bencés gimnáziumban végezte 
el, ezalatt magántanítással tartotta fenn magát. 1848 forradalmi eseményei 
Pozsonyban találták, s erős hatással voltak az ifjú Vámbéryra. Mélyen elültették 
benne a hazaszeretetet, és az egész életét végig kísérő orosz-ellenességét is, 
amelyet ő az 1849-ben oda is bevonuló cári csapatok látványáig vezet vissza.
A harmadik, negyedik és ötödik osztályt már a pozsonyi bencés gimnáziumban végezte 
el, ezalatt magántanítással tartotta fenn magát. 1848 forradalmi eseményei 
Pozsonyban találták, s erős hatással voltak az ifjú Vámbéryra. Mélyen elültették 
benne a hazaszeretetet, és az egész életét végig kísérő orosz-ellenességét is, 
amelyet ő az 1849-ben oda is bevonuló cári csapatok látványáig vezet vissza. 
Elsősorban anyagi okok miatt állt el attól a tervétől, hogy a gimnázium hatodik 
osztályát a pozsonyi protestáns líceumban folytassa. További életében az 
önképzés vált meghatározóvá. Olthatatlan tudásszomja és a könyvek szeretete 
révén rendkívüli irodalmi műveltségre tett szert, jóllehet tudásának az 
autodidakta tanulásból szükségszerűen fakadó egyenetlenségeivel ő maga is 
tisztában volt. Előbb Máriavölgyben (szlovák nevén Marianka) tanítóskodott, majd 
Pozsonyt végleg elhagyva Zsámbokrét (szlovákul ®abokreky) községben egy 
kisbirtokos családhoz szegődött hosszabb időre, azonban itteni keresményéből sem 
tudta rendezni pozsonyi iskolájával szemben fennálló tartozását, így gimnáziumi 
bizonyítványát nem válthatta ki. Utólag sokszor vádolta magát e „hallatlan 
könnyelműség” és „bűnös mulasztás” miatt. 
3
1851-ben Pestre utazott, ahol évekig az önfenntartás napi gondjai, szűkölködés 
közepette főleg házitanítóként tevékenykedett. Saját bevallása szerint ekkor már 
hét nyelvet bírt: nyolc éves korára már tudott írni és olvasni németül, magyarul 
és héberül, később megtanult latinul, szlovákul, franciául, olaszul. Megbízásait 
általában közvetítőn, egy bizonyos Mayer úron keresztül szerezte, aki általában 
a „tanár-börzeként” is működő pesti Orczy-kávéházban volt megtalálható. 
4
Az 
ország különböző pontjain jutott időszakos munkához. A szlavóniai Kutyevóban (Kutjevo 
Horvátországban), ahol addigi viszontagságai után, szinte jólétben élt, horvátul 
is megtanult. 
 Majd a szláv nyelvek sorában az orosz elsajátításába vágott bele. 
Bevallása szerint élete „első és utolsó szerelme” is kutyevói hónapjaiban 
lángolt fel: a 19 éves fiatalember gyengéd és egyben viszonzatlan érzelmeket 
táplált tanítványa, a házigazda tizenhat esztendős lánya, Emília iránt. Maga 
Vámbéry ennek tulajdonította, hogy másfél évnyi szolgálat után, az aggódó 
édesanya kezdeményezésére, felmondtak neki. Rövid látogatást tett családjánál 
Dunaszerdahelyen, majd nyelvtehetsége révén egyre növekvő önbizalma állami állás 
keresésére Bécsbe hajtotta. A császárvárosban azonban megfelelő ajánlások 
hiányában és a hivatali életben való tapasztalatlansága miatt csalatkoznia 
kellett. Bécsi kirándulása mégis fontos, pályájának további alakulására nézve 
meghatározó élménnyel gazdagította: lehetősége nyílt megismerkedni Joseph von 
Hammer-Purgstall báróval (1774-1856), a török történelem és irodalom hírneves 
kutatójával, aki Vámbéryt török stúdiumai elmélyítésére bátorította. Pestre 
visszatérve a Dob utcában bérelt ágyat és továbbra is házitanítóként, leginkább 
angol és francia nyelvórákat adva próbálta fenntartani magát. Életének ebben a 
sok nélkülözéssel terhelt időszakában intenzíven folytatta nyelvészeti 
tanulmányait, mint emlékiratában írja: „tanító koromnak ez időszakaiban naponta 
tíz vagy tizenkét órát szenteltem teljes buzgalommal nyelvészeti tanulmányaimnak.” 
5
Rendszeres olvasójává vált az egyetemi könyvtárnak. A könyvtártisztek egyike, 
korábban a magyar nyelv és irodalom egyetemi tanára,
Majd a szláv nyelvek sorában az orosz elsajátításába vágott bele. 
Bevallása szerint élete „első és utolsó szerelme” is kutyevói hónapjaiban 
lángolt fel: a 19 éves fiatalember gyengéd és egyben viszonzatlan érzelmeket 
táplált tanítványa, a házigazda tizenhat esztendős lánya, Emília iránt. Maga 
Vámbéry ennek tulajdonította, hogy másfél évnyi szolgálat után, az aggódó 
édesanya kezdeményezésére, felmondtak neki. Rövid látogatást tett családjánál 
Dunaszerdahelyen, majd nyelvtehetsége révén egyre növekvő önbizalma állami állás 
keresésére Bécsbe hajtotta. A császárvárosban azonban megfelelő ajánlások 
hiányában és a hivatali életben való tapasztalatlansága miatt csalatkoznia 
kellett. Bécsi kirándulása mégis fontos, pályájának további alakulására nézve 
meghatározó élménnyel gazdagította: lehetősége nyílt megismerkedni Joseph von 
Hammer-Purgstall báróval (1774-1856), a török történelem és irodalom hírneves 
kutatójával, aki Vámbéryt török stúdiumai elmélyítésére bátorította. Pestre 
visszatérve a Dob utcában bérelt ágyat és továbbra is házitanítóként, leginkább 
angol és francia nyelvórákat adva próbálta fenntartani magát. Életének ebben a 
sok nélkülözéssel terhelt időszakában intenzíven folytatta nyelvészeti 
tanulmányait, mint emlékiratában írja: „tanító koromnak ez időszakaiban naponta 
tíz vagy tizenkét órát szenteltem teljes buzgalommal nyelvészeti tanulmányaimnak.” 
5
Rendszeres olvasójává vált az egyetemi könyvtárnak. A könyvtártisztek egyike, 
korábban a magyar nyelv és irodalom egyetemi tanára, 
 Garay János (1812-1853) 
révén jutott el híre Vörösmarty Mihályhoz (1800-1855) és később
Teleki Józsefhez 
(1790-1855). Keleti orientációjában meghatározónak bizonyult egy évig tartó 
kecskeméti alkalmazása, ahol a Schweiger családnál dolgozott házitanítóként. Itt 
kezdett behatóan foglalkozni a török és arab nyelvvel, s ebben nagy segítséget 
jelentett számára, hogy a város református líceumának professzorától, Ballagi 
Mórtól (1815-1891) arab nyelvkönyveket is kölcsönkaphatott. Ballagi Mór révén 
figyelt fel rá Kemény Zsigmond (1814-1875) is.
Garay János (1812-1853) 
révén jutott el híre Vörösmarty Mihályhoz (1800-1855) és később
Teleki Józsefhez 
(1790-1855). Keleti orientációjában meghatározónak bizonyult egy évig tartó 
kecskeméti alkalmazása, ahol a Schweiger családnál dolgozott házitanítóként. Itt 
kezdett behatóan foglalkozni a török és arab nyelvvel, s ebben nagy segítséget 
jelentett számára, hogy a város református líceumának professzorától, Ballagi 
Mórtól (1815-1891) arab nyelvkönyveket is kölcsönkaphatott. Ballagi Mór révén 
figyelt fel rá Kemény Zsigmond (1814-1875) is.
A keleti nyelvek tanulását ezt követően a Monorhoz közeli Csév-pusztán, majd 
Pót-Haraszt pusztán kínálkozó tanítói állás mellett volt lehetősége folytatni. 
Az arab nyelvet egyebek mellett a Korán olvasásával gyakorolta, a perzsa 
irodalom szemelvényeivel Vullers szöveggyűjteményében ismerkedett. Tanítói 
„pályájának” utolsó állomása a Veszprém megyei Csetény volt.
Évek óta dédelgetett vágyának valóra váltása, a keleti utazás 1856-ra elérhető 
közelségbe került, elsősorban báró Eötvös József (1813-1871) támogatásának 
köszönhetően. Eötvös – akihez korábban Garay János és Kemény Zsigmond ajánlotta 
be Vámbéryt – Hunfalvy Pálhoz (1810-1891), az Akadémia főkönyvtárnokához, ő 
pedig a Magyar Tudományos Akadémia akkori elnökéhez, Teleki Józsefhez 
irányította a tehetséges ifjút.
 1857 márciusában indult első keleti útjára, amelynek célja Isztambul volt. Az 
Oszmán Birodalom fővárosában hamar ismeretségbe került az 1848-as magyar 
emigráció több tagjával, köztük Szilágyi Dániellel (1830-1885), aki antikvár 
könyvesboltot működtetett Galata városrészben. Az általa gyűjtött értékes török, 
kisebb részt perzsa és arab kéziratok halála után Vámbéry Ármin közreműködésével 
kerültek a Magyar Tudományos Akadémia birtokába.
1857 márciusában indult első keleti útjára, amelynek célja Isztambul volt. Az 
Oszmán Birodalom fővárosában hamar ismeretségbe került az 1848-as magyar 
emigráció több tagjával, köztük Szilágyi Dániellel (1830-1885), aki antikvár 
könyvesboltot működtetett Galata városrészben. Az általa gyűjtött értékes török, 
kisebb részt perzsa és arab kéziratok halála után Vámbéry Ármin közreműködésével 
kerültek a Magyar Tudományos Akadémia birtokába.
Honfitársai pártfogása és nem utolsó sorban saját rendkívüli kapcsolatteremtő 
képessége, valamint itt is sikeres nyelvtanári szolgálatai révén Vámbéry 
bejáratossá vált befolyásos kormányzati körökhöz, és addigi elméleti 
nyelvismeretét a gyakorlatban fejlesztette tovább. Négy éves isztambuli 
tartózkodása során nemcsak az oszmán-török nyelv beszélt nyelvi sajátosságaiban 
szerzett kiváló ismeretet, de mélyreható tapasztalatra tett szert a 
muszlim-török világ szokásairól, viselkedésmintáiról és társadalmi konvencióiról 
is. Hüszejn Dáim pasa házánál kapta a Resíd nevet, amelyet attól kezdve a 
muszlim világban közlekedve használt.
A magyarság és a magyar nyelv eredetének kutatása iránti elkötelezettsége 
isztambuli tartózkodása során szilárdult meg. 1861-ben a Magyar Tudományos 
Akadémia Vámbéry Ármint levelező tagjává választotta, aki Pestre visszatérve 
megkezdte felkészülését nagy vállalkozására, második keleti, közép-ázsiai 
útjára, amelyhez megkapta Dessewffy Emil akadémiai elnök és a tudós társaság 
többségének támogatását. Célkitűzéseiről 1861. július 29-én elhangzott 
búcsúbeszédében tájékoztatta az Akadémiát. Mint mondta, a „magyarok ősi hazája 
helyett nyelvészeti igazságot keresünk”.
Vámbéry volt az utolsó európai utazó, aki 1862-63-ban, még az orosz megszállás 
előtt tett látogatást Közép-Ázsia kánságaiba, s Híván, Boharán és Szamarkadon át 
vezető útjáról épségben tért haza. Túlélését elsősorban annak köszönhette, hogy 
mindvégig meggyőzően játszotta a szunnita írástudó, majd a dervis szerepét, 
 ami 
nemcsak nyelvi és kulturális felkészültségét, hanem hihetetlen önuralmát és 
alkalmazkodó készségét is feltételezte. Így sikerült elhárítania az orosz és 
brit érdekszféra szorításában függetlenségét féltő és minden európai, 
nem-muszlim jövevénnyel szemben ellenséges környezet jelentette veszélyeket.
ami 
nemcsak nyelvi és kulturális felkészültségét, hanem hihetetlen önuralmát és 
alkalmazkodó készségét is feltételezte. Így sikerült elhárítania az orosz és 
brit érdekszféra szorításában függetlenségét féltő és minden európai, 
nem-muszlim jövevénnyel szemben ellenséges környezet jelentette veszélyeket.
Utazásai során szerzett tapasztalatai egész további pályáját meghatározó tőkét 
jelentettek számára nemcsak nyelvészeti, de néprajzi, sőt földrajzi téren is, 
ugyanakkor megfigyelései a térségben érdekelt nagyhatalmak, Oroszország, és 
Nagy-Britannia érdeklődését is felkeltették. Az 1864-ben hazatérő Vámbéry Ármin 
keserű csalódással emlékezik magyarországi fogadtatására, amelyet nagyrészt a 
kiegyezést megelőző politikai közhangulatnak tulajdonított. 
6
 A rendkívüli 
nehézségekből akaratereje és ambíciói által kiemelkedő, tehetségét a hagyományos 
oktatási rendszert kényszerűségből megkerülve, szívós önképzéssel fejlesztő, 
egyedülálló teljesítményt nyújtó self-made man Vámbéry Nagy-Britanniában találta 
meg a hőn áhított elismerést, amelyben Magyarországon, legalábbis elvárt 
mértékben, nem részesülhetett. Egy hónapi pesti tartózkodás után útja Londonba 
vitte, ahol a felfedezőnek járó megbecsülésben volt része, és tisztelettel 
fogadták. Londonban, 1864-ben angol nyelven adta ki útleírását Travels in 
Central Asia címmel. Elemében érezhette magát az őt körülvevő érdeklődésben. 
Előadások sorát tartotta, többek között a Royal Geographical Society-ben, 
valamint megfordult Lord Palmerston miniszterelnöknél is. Habár más 
nyugat-európai országok mellett Angliában később is számtalanszor látogatást 
tett, könyvei és cikkei a kontinens több országában jelentek meg, nem merült fel 
benne, hogy hátat fordítson Magyarországnak.
A rendkívüli 
nehézségekből akaratereje és ambíciói által kiemelkedő, tehetségét a hagyományos 
oktatási rendszert kényszerűségből megkerülve, szívós önképzéssel fejlesztő, 
egyedülálló teljesítményt nyújtó self-made man Vámbéry Nagy-Britanniában találta 
meg a hőn áhított elismerést, amelyben Magyarországon, legalábbis elvárt 
mértékben, nem részesülhetett. Egy hónapi pesti tartózkodás után útja Londonba 
vitte, ahol a felfedezőnek járó megbecsülésben volt része, és tisztelettel 
fogadták. Londonban, 1864-ben angol nyelven adta ki útleírását Travels in 
Central Asia címmel. Elemében érezhette magát az őt körülvevő érdeklődésben. 
Előadások sorát tartotta, többek között a Royal Geographical Society-ben, 
valamint megfordult Lord Palmerston miniszterelnöknél is. Habár más 
nyugat-európai országok mellett Angliában később is számtalanszor látogatást 
tett, könyvei és cikkei a kontinens több országában jelentek meg, nem merült fel 
benne, hogy hátat fordítson Magyarországnak.
Az 1860-as évek közepétől kibontakozó életműve rendkívül szerteágazó: keleti 
útjának eredeti célkitűzése és hozadéka elsődlegesen a magyar eredetkutatáshoz 
kapcsolódik, ennek szolgálatában a nyelvészet – közelebbről a török filológia – 
és a néprajz területein tette le névjegyét, de történelmi munkák szerzőjeként is 
ismert. Nemcsak filológusként, de útleíróként, és a publicisztika körén 
túlmutató stratégiai elemzőként, szakíróként is számon tartjuk. Vámbéry 
 munkássága különböző aspektusainak ismeretében eltérőképpen értékelték és 
értékelik őt Magyarországon és Európában, elsősorban Angliában. Itthon máig a 
magyar eredetkérdés kutatójaként, Angliában elsősorban politikai szakíróként 
ismerik. 
7
Utóbbi tevékenységéhez fűződik pályájának egy további fontos, az 
1880-as években kirajzolódó vonulata. Kivételesen szerteágazó 
kapcsolatrendszerének, a brit kormányzati körökkel és II. Abdülhamid szultánnal 
(ur. 1876-1909) való bizalmas viszonyának köszönhetően tapasztalatait 
külpolitikai közvetítőként és tanácsadóként is kamatoztatta. Ismereteit, 
tapasztalatait ifjúkorától kialakult meggyőződésével összhangban az általa a 
haladás és a civilizáció letéteményesének tekintett Brit Birodalom érdekeinek 
szolgálatára, másfelől az 1848-49-es élményei miatt elutasított cári Oroszország 
expanziós törekvéseinek akadályozására fordította. Ezzel szemben keserűen 
kellett tudomásul vennie, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia külpolitikai 
szakértőként teljes mértékben mellőzte. Vámbéry viszonyát kutatásának tárgyához 
műveiben is kifejtett politikai nézetei, világképe alapján ismerhetjük meg. 
Kijelentései egyértelműen cáfolják a Kelet és az iszlám iránti lelkesedését és a 
nyugati civilizáció elkötelezett híveként, valódi „imperialistaként” mutatják 
be (A Nyugot kultúrája Keleten).
munkássága különböző aspektusainak ismeretében eltérőképpen értékelték és 
értékelik őt Magyarországon és Európában, elsősorban Angliában. Itthon máig a 
magyar eredetkérdés kutatójaként, Angliában elsősorban politikai szakíróként 
ismerik. 
7
Utóbbi tevékenységéhez fűződik pályájának egy további fontos, az 
1880-as években kirajzolódó vonulata. Kivételesen szerteágazó 
kapcsolatrendszerének, a brit kormányzati körökkel és II. Abdülhamid szultánnal 
(ur. 1876-1909) való bizalmas viszonyának köszönhetően tapasztalatait 
külpolitikai közvetítőként és tanácsadóként is kamatoztatta. Ismereteit, 
tapasztalatait ifjúkorától kialakult meggyőződésével összhangban az általa a 
haladás és a civilizáció letéteményesének tekintett Brit Birodalom érdekeinek 
szolgálatára, másfelől az 1848-49-es élményei miatt elutasított cári Oroszország 
expanziós törekvéseinek akadályozására fordította. Ezzel szemben keserűen 
kellett tudomásul vennie, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia külpolitikai 
szakértőként teljes mértékben mellőzte. Vámbéry viszonyát kutatásának tárgyához 
műveiben is kifejtett politikai nézetei, világképe alapján ismerhetjük meg. 
Kijelentései egyértelműen cáfolják a Kelet és az iszlám iránti lelkesedését és a 
nyugati civilizáció elkötelezett híveként, valódi „imperialistaként” mutatják 
be (A Nyugot kultúrája Keleten).
Magyarországi tudós pályájának fontos állomása volt az egyetemi katedra. 
1865-ben nevezték ki tanítónak a Pesti Egyetem Keleti Nyelvek Tanszékére, 
1868-tól ny. rendkívüli 1870-től rendes tanárként működött, s nyugalomba 
vonulásáig, 1905-ig tanította a magyar orientalisztika következő nemzedékét. 
 Tanítványai közül kiemelhetjük az iranista Kégl Sándort (1862-1920), az iszlám 
nemzetközi hírű, legendás kutatóját, Goldziher Ignácot (1850-1921), a kalandos 
utazásaival is nyomdokába lépő Germanus Gyulát (1884-1979), és a tanszék élén őt 
követő, de fiatalon elhunyt Thúry Józsefet (1861-1906). 1876-ben az Akadémia 
rendes tagjai közé választotta, 1893-ben tiszteleti, egy esztendőre rá 
igazgatósági tag lett. A Magyar Földrajzi Társaságnak alapító tagja, s 
1889-90-ben elnöke is volt. Külföldi elismertségének egyik fontos kifejeződése, 
hogy 1884-ben a Dublini Egyetem díszdoktorává avatták. Mindemellett tudományos 
munkásságát ő maga így summázta: „minden vagyok inkább, csak tudós nem vagyok és 
nem is lehettem azzá, a szónak ismeretes értelmében. Ahhoz, hogy tudós legyek, 
nem volt meg az előképzettségem, az iskolázottságom és a vérmérsékletem.”
8
Tanítványai közül kiemelhetjük az iranista Kégl Sándort (1862-1920), az iszlám 
nemzetközi hírű, legendás kutatóját, Goldziher Ignácot (1850-1921), a kalandos 
utazásaival is nyomdokába lépő Germanus Gyulát (1884-1979), és a tanszék élén őt 
követő, de fiatalon elhunyt Thúry Józsefet (1861-1906). 1876-ben az Akadémia 
rendes tagjai közé választotta, 1893-ben tiszteleti, egy esztendőre rá 
igazgatósági tag lett. A Magyar Földrajzi Társaságnak alapító tagja, s 
1889-90-ben elnöke is volt. Külföldi elismertségének egyik fontos kifejeződése, 
hogy 1884-ben a Dublini Egyetem díszdoktorává avatták. Mindemellett tudományos 
munkásságát ő maga így summázta: „minden vagyok inkább, csak tudós nem vagyok és 
nem is lehettem azzá, a szónak ismeretes értelmében. Ahhoz, hogy tudós legyek, 
nem volt meg az előképzettségem, az iskolázottságom és a vérmérsékletem.”
8
Vámbéry Ármin egyik ösztönzője volt a magyar eredetkérdés vitáinak, amelyek 
előzményeikből kifolyólag, politikailag is áthatott tudományos összecsapások 
sorozataként az „ugor-török háború” néven vonultak be a tudománytörténetbe. 
9
A 
magyarság egyrészt finn-ugor, másrészt török eredetét bizonygató tudósok közötti 
elméleti csaták sorát Vámbérynak „A magyarok eredete. Ethnologiai tanulmány” 
címmel 1882-ben megjelent műve nyitotta meg. Az ugor „tábor” élén Vámbéry 
korábbi barátja, az eredetileg szintén a török rokonság felé hajló Budenz József 
(1836-1892), valamint Hunfalvy Pál és Szinnyei József (1830-1913) álltak. 
Vámbéry nézetét Marczali Henrik (1856-1940), és Thúry József osztották. A 
tudományos diskurzust övező széles társadalmi érdeklődésre jellemző, hogy a 
fejleményekről még a napilapok is rendszeresen tudósítottak.
 A számtalan műfajban rendkívül sokat és színesen író, olvasóival még a magánélet 
sok apró részletét is megosztó Vámbéry, későbbi családi életéről rendkívül 
szűkszavúan nyilatkozik: „Otthont, «sweet home»-ot, e szó angol értelmében 
szerény mértékben sem adott nekem a sors, mert feleségem, e házias, jólelkű és 
kitünő asszony, éveken át betegeskedett és ha nem lett volna a világon az a szép 
fiú, kivel megajándékozott, s ki utóbb derék tudományos emberré lett, családi 
boldogságról tulajdonképen sohasem szólhattam volna. De földi boldogságomnak 
erős vára volt könyvtáram és dolgozószobám; oly vár volt ez, melyből beláttam 
három világrészt, s a melyből Európa, Ázsia és Amerika különböző országaival 
folytatott sűrű levelezéssel fenntarthattam személyes és tudományos 
összeköttetéseimet.” 
10
Házasságáról keveset tudunk, hivatalos okirat híján a 
Vasárnapi Újság 1868. évi 6. számára kell hagyatkoznunk. Itt a Melléklet 
rovatban az alábbi egymondatos hirdetmény áll „Vámbéry Ármin jeles utazónk nőül 
jegyzetté magának dr. Arányi Lajos egyetemi tanár leányát, Kornéliát.”
11
A számtalan műfajban rendkívül sokat és színesen író, olvasóival még a magánélet 
sok apró részletét is megosztó Vámbéry, későbbi családi életéről rendkívül 
szűkszavúan nyilatkozik: „Otthont, «sweet home»-ot, e szó angol értelmében 
szerény mértékben sem adott nekem a sors, mert feleségem, e házias, jólelkű és 
kitünő asszony, éveken át betegeskedett és ha nem lett volna a világon az a szép 
fiú, kivel megajándékozott, s ki utóbb derék tudományos emberré lett, családi 
boldogságról tulajdonképen sohasem szólhattam volna. De földi boldogságomnak 
erős vára volt könyvtáram és dolgozószobám; oly vár volt ez, melyből beláttam 
három világrészt, s a melyből Európa, Ázsia és Amerika különböző országaival 
folytatott sűrű levelezéssel fenntarthattam személyes és tudományos 
összeköttetéseimet.” 
10
Házasságáról keveset tudunk, hivatalos okirat híján a 
Vasárnapi Újság 1868. évi 6. számára kell hagyatkoznunk. Itt a Melléklet 
rovatban az alábbi egymondatos hirdetmény áll „Vámbéry Ármin jeles utazónk nőül 
jegyzetté magának dr. Arányi Lajos egyetemi tanár leányát, Kornéliát.”
11
Vámbéry feleségét mindössze egyszer említette visszaemlékezéseiben, egyetlen 
művét sem ajánlotta neki. Úgy tűnik, a frigy megkötésében az érzelmek kevés 
szerepet játszottak. A társadalmi előrelépés lehetősége viszont annál inkább. Az 
após, 
12
dr. Arányi (született Lohsteiner) Lajos (1812-1887) 
 a kor nagytekintélyű 
orvosprofesszora volt, akinek életútja bizonyos hasonlóságot mutat Vámbéry 
Árminéval. 
Az evangélikus vallású erdélyi szász családból származó Lohsteiner 
fiú korán árvaságra jutott, nagybátyja nevelte fel. A budai piarista 
gimnáziumban letett érettségi után érdeklődése csakhamar az orvostudományok felé 
fordult, mindemellett erős magyar érzelmű emberré is vált, nevét még 1848 előtt 
magyarosította. 1844-ben a kórbonctan rendkívüli egyetemi tanára lett a pesti 
egyetemen. Tábori orvosként vett részt a szabadságharcban. 1858-tól a Magyar 
Tudományos Akadémia levelező tagja lett, 1861. július elején pedig kinevezték a 
kórbonctan rendes tanárává a pesti királyi egyetemen.
a kor nagytekintélyű 
orvosprofesszora volt, akinek életútja bizonyos hasonlóságot mutat Vámbéry 
Árminéval. 
Az evangélikus vallású erdélyi szász családból származó Lohsteiner 
fiú korán árvaságra jutott, nagybátyja nevelte fel. A budai piarista 
gimnáziumban letett érettségi után érdeklődése csakhamar az orvostudományok felé 
fordult, mindemellett erős magyar érzelmű emberré is vált, nevét még 1848 előtt 
magyarosította. 1844-ben a kórbonctan rendkívüli egyetemi tanára lett a pesti 
egyetemen. Tábori orvosként vett részt a szabadságharcban. 1858-tól a Magyar 
Tudományos Akadémia levelező tagja lett, 1861. július elején pedig kinevezték a 
kórbonctan rendes tanárává a pesti királyi egyetemen.
 Nem kétséges, hogy a keleti nyelvek iránt is érdeklődő kórboncnok professzor, 
aki lelkes amatőr történész és régész is volt, Vámbéryt közelről ismerhette, 
akár a Magyar Tudományos Akadémia berkeiből, akár nyilvános előadásairól, akár a 
korabeli pesti magyar elit szalonjaiból, ahol Vámbéry szívesen látott és gyakori 
vendég volt.
Nem kétséges, hogy a keleti nyelvek iránt is érdeklődő kórboncnok professzor, 
aki lelkes amatőr történész és régész is volt, Vámbéryt közelről ismerhette, 
akár a Magyar Tudományos Akadémia berkeiből, akár nyilvános előadásairól, akár a 
korabeli pesti magyar elit szalonjaiból, ahol Vámbéry szívesen látott és gyakori 
vendég volt.
Amikor Vámbéry Ármin 1868 elején feleségül vette Rechnitz-Arányi Kornéliát, a 
társadalmi presztízs, a hasonló világnézet, a kelet iránti rajongás és nemzeti 
felbuzdulás, valamint a kölcsönös nagyrabecsülés (hiszen Arányi professzornak is 
imponálhatott az addigra már világhírű Vámbéryvel a rokoni kapcsolat) fontos 
szerepet játszhatott a házasság létrejöttében.
Úgy tűnik, Kornélia ritkán követte férjét annak gyakori útjaira, de lehet, hogy 
ennek oka állandó betegeskedése volt. Erre utalhat az is, hogy idősebb korában 
rendszeresen magával vitte őt a gyógyvizéről ismert Mühlbachba, Tirolba, ahol 
nyaralni szokott.
Kornéliát 1918-ban bekövetkezett halálakor az Arányi család kriptájába temették.
 Házasságukból egy fiúgyermekük született. Bizonyára az apa rendkívül erős 
befolyásolási vágya elől való menekülés is jelentős szerepet játszott abban, 
hogy Vámbéry Rusztem (1872-1948) igen távol került a számára megálmodott 
nyelvészi, keletkutató hivatástól: neves jogász vált belőle, akit nemcsak 
egyetemi tanárként, majd táblabíróként, hanem számos jogtudományi munka 
szerzőjeként, a magyar kriminológia kimagasló személyiségeként is 
jellemezhetünk. József Attilának és Rákosi Mátyásnak volt védőügyvédje. Emellett 
elkötelezett polgári radikális politikus, aktív szabadkőműves, a Horthy-rendszer 
egyik legmarkánsabb kritikusa, s mint ilyen, a korszak titkosrendőrségi aktáiban 
a legsűrűbben megfigyelt személyek egyike, később emigrációs politikus. 
1947-48-ban Magyarország washingtoni nagykövete lett, itt fejezte be életét.
Házasságukból egy fiúgyermekük született. Bizonyára az apa rendkívül erős 
befolyásolási vágya elől való menekülés is jelentős szerepet játszott abban, 
hogy Vámbéry Rusztem (1872-1948) igen távol került a számára megálmodott 
nyelvészi, keletkutató hivatástól: neves jogász vált belőle, akit nemcsak 
egyetemi tanárként, majd táblabíróként, hanem számos jogtudományi munka 
szerzőjeként, a magyar kriminológia kimagasló személyiségeként is 
jellemezhetünk. József Attilának és Rákosi Mátyásnak volt védőügyvédje. Emellett 
elkötelezett polgári radikális politikus, aktív szabadkőműves, a Horthy-rendszer 
egyik legmarkánsabb kritikusa, s mint ilyen, a korszak titkosrendőrségi aktáiban 
a legsűrűbben megfigyelt személyek egyike, később emigrációs politikus. 
1947-48-ban Magyarország washingtoni nagykövete lett, itt fejezte be életét.Vámbéry Ármin élete utolsó napjáig aktív maradt, írt, dolgozott. Élete első és utolsó betegsége, a szív-érelmeszesedés azonban végzetesnek bizonyult. Egy nyaralást követően, ahonnan 1913. augusztus 20-án tért haza, állapota rohamosan romlani kezdett. Szeptember 15-én Budapesten érte a halál. Végrendelet nélkül hunyt el, kérése volt, hogy egyszerű, szónoklatok és gyászdalok nélküli református temetése legyen, s ne az egyetemről vagy az Akadémiáról kísérjék utolsó útjára. Síremléke a Kerepesi úti temetőben áll.
 

























