Vámbéry Ármin dél-németországi gyökerű zsidó család gyermekeként
Magyarországon, a felvidéki Szentgyörgyön látta meg a napvilágot. Minthogy a
zsidó lakosságnak akkoriban nem írták elő születési anyakönyv kiállítását,
születésének pontos időpontja feledésbe merült. Születése napját utólag ő maga
1832. március 19-ére tette. A család valójában a bajorországi eredetre utaló
Bamberger, az édesapa által Wamberger változatban használt névalakot viselte, s
ennek, valamint németes utónevének (Hermann) magyarosított formáját használta
Vámbéry Ármin.
1
Édesapja, a zsidó hagyományok és a Talmud kutatója, az 1831/32-es
első nagy magyarországi kolerajárvány áldozata lett, fia születését már nem érte
meg.
A család nagy szegénységén az özvegy édesanya akaratereje, szorgalma csak
átmenetileg enyhített valamit, s amikor újra férjhez ment, Dunaszerdahelyen
alapítottak új otthont. Vámbéry e várost tekintette hivatalos születési helyének.
Már kiskorától kezdve sokat kellett nélkülöznie, s szenvedéseit tetézte, hogy
hároméves korában jobb lábára lesántult.
2
A kis Ármin első diákéveiben, már a
dunaszerdahelyi zsidó iskolában is kiemelkedő tanuló volt, majd édesanyja a
protestáns elemi iskolába íratta át, s ezzel a gyermek megtette az első lépést
az ortodox zsidó környezettől, hagyományoktól való eltávolodása útján. Az
ifjúkori éveit kitöltő házitanítóskodásba már tízéves kora körül belekóstolt,
amikor az addigra már ötgyermekes család kenyérgondjain enyhítendő, édesanyja
beadta inasnak egy szabóhoz, akinek fiát héber nyelvre tanította. Majd fél évig
Nyéken (Csallóköznyék) tanítóskodott, az ottani kocsmárosnál. Ezt követően két
tanévet járt a szentgyörgyi gimnáziumba, ahol alkalmi munkákat vállalva, gyakori
éhezések, szűkös körülmények között is kitűnő eredménnyel tanult. 14 éves kora
körül szakított végleg az ortodox-zsidó vallásossággal, de az ebből való
kiábrándulása a „tételes” vallásokkal szemben általában is szkeptikussá tette.
A harmadik, negyedik és ötödik osztályt már a pozsonyi bencés gimnáziumban végezte
el, ezalatt magántanítással tartotta fenn magát. 1848 forradalmi eseményei
Pozsonyban találták, s erős hatással voltak az ifjú Vámbéryra. Mélyen elültették
benne a hazaszeretetet, és az egész életét végig kísérő orosz-ellenességét is,
amelyet ő az 1849-ben oda is bevonuló cári csapatok látványáig vezet vissza.
Elsősorban anyagi okok miatt állt el attól a tervétől, hogy a gimnázium hatodik
osztályát a pozsonyi protestáns líceumban folytassa. További életében az
önképzés vált meghatározóvá. Olthatatlan tudásszomja és a könyvek szeretete
révén rendkívüli irodalmi műveltségre tett szert, jóllehet tudásának az
autodidakta tanulásból szükségszerűen fakadó egyenetlenségeivel ő maga is
tisztában volt. Előbb Máriavölgyben (szlovák nevén Marianka) tanítóskodott, majd
Pozsonyt végleg elhagyva Zsámbokrét (szlovákul ®abokreky) községben egy
kisbirtokos családhoz szegődött hosszabb időre, azonban itteni keresményéből sem
tudta rendezni pozsonyi iskolájával szemben fennálló tartozását, így gimnáziumi
bizonyítványát nem válthatta ki. Utólag sokszor vádolta magát e „hallatlan
könnyelműség” és „bűnös mulasztás” miatt.
3
1851-ben Pestre utazott, ahol évekig az önfenntartás napi gondjai, szűkölködés
közepette főleg házitanítóként tevékenykedett. Saját bevallása szerint ekkor már
hét nyelvet bírt: nyolc éves korára már tudott írni és olvasni németül, magyarul
és héberül, később megtanult latinul, szlovákul, franciául, olaszul. Megbízásait
általában közvetítőn, egy bizonyos Mayer úron keresztül szerezte, aki általában
a „tanár-börzeként” is működő pesti Orczy-kávéházban volt megtalálható.
4
Az
ország különböző pontjain jutott időszakos munkához. A szlavóniai Kutyevóban (Kutjevo
Horvátországban), ahol addigi viszontagságai után, szinte jólétben élt, horvátul
is megtanult.
Majd a szláv nyelvek sorában az orosz elsajátításába vágott bele.
Bevallása szerint élete „első és utolsó szerelme” is kutyevói hónapjaiban
lángolt fel: a 19 éves fiatalember gyengéd és egyben viszonzatlan érzelmeket
táplált tanítványa, a házigazda tizenhat esztendős lánya, Emília iránt. Maga
Vámbéry ennek tulajdonította, hogy másfél évnyi szolgálat után, az aggódó
édesanya kezdeményezésére, felmondtak neki. Rövid látogatást tett családjánál
Dunaszerdahelyen, majd nyelvtehetsége révén egyre növekvő önbizalma állami állás
keresésére Bécsbe hajtotta. A császárvárosban azonban megfelelő ajánlások
hiányában és a hivatali életben való tapasztalatlansága miatt csalatkoznia
kellett. Bécsi kirándulása mégis fontos, pályájának további alakulására nézve
meghatározó élménnyel gazdagította: lehetősége nyílt megismerkedni Joseph von
Hammer-Purgstall báróval (1774-1856), a török történelem és irodalom hírneves
kutatójával, aki Vámbéryt török stúdiumai elmélyítésére bátorította. Pestre
visszatérve a Dob utcában bérelt ágyat és továbbra is házitanítóként, leginkább
angol és francia nyelvórákat adva próbálta fenntartani magát. Életének ebben a
sok nélkülözéssel terhelt időszakában intenzíven folytatta nyelvészeti
tanulmányait, mint emlékiratában írja: „tanító koromnak ez időszakaiban naponta
tíz vagy tizenkét órát szenteltem teljes buzgalommal nyelvészeti tanulmányaimnak.”
5
Rendszeres olvasójává vált az egyetemi könyvtárnak. A könyvtártisztek egyike,
korábban a magyar nyelv és irodalom egyetemi tanára,
Garay János (1812-1853)
révén jutott el híre Vörösmarty Mihályhoz (1800-1855) és később
Teleki Józsefhez
(1790-1855). Keleti orientációjában meghatározónak bizonyult egy évig tartó
kecskeméti alkalmazása, ahol a Schweiger családnál dolgozott házitanítóként. Itt
kezdett behatóan foglalkozni a török és arab nyelvvel, s ebben nagy segítséget
jelentett számára, hogy a város református líceumának professzorától, Ballagi
Mórtól (1815-1891) arab nyelvkönyveket is kölcsönkaphatott. Ballagi Mór révén
figyelt fel rá Kemény Zsigmond (1814-1875) is.
A keleti nyelvek tanulását ezt követően a Monorhoz közeli Csév-pusztán, majd
Pót-Haraszt pusztán kínálkozó tanítói állás mellett volt lehetősége folytatni.
Az arab nyelvet egyebek mellett a Korán olvasásával gyakorolta, a perzsa
irodalom szemelvényeivel Vullers szöveggyűjteményében ismerkedett. Tanítói
„pályájának” utolsó állomása a Veszprém megyei Csetény volt.
Évek óta dédelgetett vágyának valóra váltása, a keleti utazás 1856-ra elérhető
közelségbe került, elsősorban báró Eötvös József (1813-1871) támogatásának
köszönhetően. Eötvös – akihez korábban Garay János és Kemény Zsigmond ajánlotta
be Vámbéryt – Hunfalvy Pálhoz (1810-1891), az Akadémia főkönyvtárnokához, ő
pedig a Magyar Tudományos Akadémia akkori elnökéhez, Teleki Józsefhez
irányította a tehetséges ifjút.
1857 márciusában indult első keleti útjára, amelynek célja Isztambul volt. Az
Oszmán Birodalom fővárosában hamar ismeretségbe került az 1848-as magyar
emigráció több tagjával, köztük Szilágyi Dániellel (1830-1885), aki antikvár
könyvesboltot működtetett Galata városrészben. Az általa gyűjtött értékes török,
kisebb részt perzsa és arab kéziratok halála után Vámbéry Ármin közreműködésével
kerültek a Magyar Tudományos Akadémia birtokába.
Honfitársai pártfogása és nem utolsó sorban saját rendkívüli kapcsolatteremtő
képessége, valamint itt is sikeres nyelvtanári szolgálatai révén Vámbéry
bejáratossá vált befolyásos kormányzati körökhöz, és addigi elméleti
nyelvismeretét a gyakorlatban fejlesztette tovább. Négy éves isztambuli
tartózkodása során nemcsak az oszmán-török nyelv beszélt nyelvi sajátosságaiban
szerzett kiváló ismeretet, de mélyreható tapasztalatra tett szert a
muszlim-török világ szokásairól, viselkedésmintáiról és társadalmi konvencióiról
is. Hüszejn Dáim pasa házánál kapta a Resíd nevet, amelyet attól kezdve a
muszlim világban közlekedve használt.
A magyarság és a magyar nyelv eredetének kutatása iránti elkötelezettsége
isztambuli tartózkodása során szilárdult meg. 1861-ben a Magyar Tudományos
Akadémia Vámbéry Ármint levelező tagjává választotta, aki Pestre visszatérve
megkezdte felkészülését nagy vállalkozására, második keleti, közép-ázsiai
útjára, amelyhez megkapta Dessewffy Emil akadémiai elnök és a tudós társaság
többségének támogatását. Célkitűzéseiről 1861. július 29-én elhangzott
búcsúbeszédében tájékoztatta az Akadémiát. Mint mondta, a „magyarok ősi hazája
helyett nyelvészeti igazságot keresünk”.
Vámbéry volt az utolsó európai utazó, aki 1862-63-ban, még az orosz megszállás
előtt tett látogatást Közép-Ázsia kánságaiba, s Híván, Boharán és Szamarkadon át
vezető útjáról épségben tért haza. Túlélését elsősorban annak köszönhette, hogy
mindvégig meggyőzően játszotta a szunnita írástudó, majd a dervis szerepét,
ami
nemcsak nyelvi és kulturális felkészültségét, hanem hihetetlen önuralmát és
alkalmazkodó készségét is feltételezte. Így sikerült elhárítania az orosz és
brit érdekszféra szorításában függetlenségét féltő és minden európai,
nem-muszlim jövevénnyel szemben ellenséges környezet jelentette veszélyeket.
Utazásai során szerzett tapasztalatai egész további pályáját meghatározó tőkét
jelentettek számára nemcsak nyelvészeti, de néprajzi, sőt földrajzi téren is,
ugyanakkor megfigyelései a térségben érdekelt nagyhatalmak, Oroszország, és
Nagy-Britannia érdeklődését is felkeltették. Az 1864-ben hazatérő Vámbéry Ármin
keserű csalódással emlékezik magyarországi fogadtatására, amelyet nagyrészt a
kiegyezést megelőző politikai közhangulatnak tulajdonított.
6
A rendkívüli
nehézségekből akaratereje és ambíciói által kiemelkedő, tehetségét a hagyományos
oktatási rendszert kényszerűségből megkerülve, szívós önképzéssel fejlesztő,
egyedülálló teljesítményt nyújtó self-made man Vámbéry Nagy-Britanniában találta
meg a hőn áhított elismerést, amelyben Magyarországon, legalábbis elvárt
mértékben, nem részesülhetett. Egy hónapi pesti tartózkodás után útja Londonba
vitte, ahol a felfedezőnek járó megbecsülésben volt része, és tisztelettel
fogadták. Londonban, 1864-ben angol nyelven adta ki útleírását Travels in
Central Asia címmel. Elemében érezhette magát az őt körülvevő érdeklődésben.
Előadások sorát tartotta, többek között a Royal Geographical Society-ben,
valamint megfordult Lord Palmerston miniszterelnöknél is. Habár más
nyugat-európai országok mellett Angliában később is számtalanszor látogatást
tett, könyvei és cikkei a kontinens több országában jelentek meg, nem merült fel
benne, hogy hátat fordítson Magyarországnak.
Az 1860-as évek közepétől kibontakozó életműve rendkívül szerteágazó: keleti
útjának eredeti célkitűzése és hozadéka elsődlegesen a magyar eredetkutatáshoz
kapcsolódik, ennek szolgálatában a nyelvészet – közelebbről a török filológia –
és a néprajz területein tette le névjegyét, de történelmi munkák szerzőjeként is
ismert. Nemcsak filológusként, de útleíróként, és a publicisztika körén
túlmutató stratégiai elemzőként, szakíróként is számon tartjuk. Vámbéry
munkássága különböző aspektusainak ismeretében eltérőképpen értékelték és
értékelik őt Magyarországon és Európában, elsősorban Angliában. Itthon máig a
magyar eredetkérdés kutatójaként, Angliában elsősorban politikai szakíróként
ismerik.
7
Utóbbi tevékenységéhez fűződik pályájának egy további fontos, az
1880-as években kirajzolódó vonulata. Kivételesen szerteágazó
kapcsolatrendszerének, a brit kormányzati körökkel és II. Abdülhamid szultánnal
(ur. 1876-1909) való bizalmas viszonyának köszönhetően tapasztalatait
külpolitikai közvetítőként és tanácsadóként is kamatoztatta. Ismereteit,
tapasztalatait ifjúkorától kialakult meggyőződésével összhangban az általa a
haladás és a civilizáció letéteményesének tekintett Brit Birodalom érdekeinek
szolgálatára, másfelől az 1848-49-es élményei miatt elutasított cári Oroszország
expanziós törekvéseinek akadályozására fordította. Ezzel szemben keserűen
kellett tudomásul vennie, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia külpolitikai
szakértőként teljes mértékben mellőzte. Vámbéry viszonyát kutatásának tárgyához
műveiben is kifejtett politikai nézetei, világképe alapján ismerhetjük meg.
Kijelentései egyértelműen cáfolják a Kelet és az iszlám iránti lelkesedését és a
nyugati civilizáció elkötelezett híveként, valódi „imperialistaként” mutatják
be (A Nyugot kultúrája Keleten).
Magyarországi tudós pályájának fontos állomása volt az egyetemi katedra.
1865-ben nevezték ki tanítónak a Pesti Egyetem Keleti Nyelvek Tanszékére,
1868-tól ny. rendkívüli 1870-től rendes tanárként működött, s nyugalomba
vonulásáig, 1905-ig tanította a magyar orientalisztika következő nemzedékét.
Tanítványai közül kiemelhetjük az iranista Kégl Sándort (1862-1920), az iszlám
nemzetközi hírű, legendás kutatóját, Goldziher Ignácot (1850-1921), a kalandos
utazásaival is nyomdokába lépő Germanus Gyulát (1884-1979), és a tanszék élén őt
követő, de fiatalon elhunyt Thúry Józsefet (1861-1906). 1876-ben az Akadémia
rendes tagjai közé választotta, 1893-ben tiszteleti, egy esztendőre rá
igazgatósági tag lett. A Magyar Földrajzi Társaságnak alapító tagja, s
1889-90-ben elnöke is volt. Külföldi elismertségének egyik fontos kifejeződése,
hogy 1884-ben a Dublini Egyetem díszdoktorává avatták. Mindemellett tudományos
munkásságát ő maga így summázta: „minden vagyok inkább, csak tudós nem vagyok és
nem is lehettem azzá, a szónak ismeretes értelmében. Ahhoz, hogy tudós legyek,
nem volt meg az előképzettségem, az iskolázottságom és a vérmérsékletem.”
8
Vámbéry Ármin egyik ösztönzője volt a magyar eredetkérdés vitáinak, amelyek
előzményeikből kifolyólag, politikailag is áthatott tudományos összecsapások
sorozataként az „ugor-török háború” néven vonultak be a tudománytörténetbe.
9
A
magyarság egyrészt finn-ugor, másrészt török eredetét bizonygató tudósok közötti
elméleti csaták sorát Vámbérynak „A magyarok eredete. Ethnologiai tanulmány”
címmel 1882-ben megjelent műve nyitotta meg. Az ugor „tábor” élén Vámbéry
korábbi barátja, az eredetileg szintén a török rokonság felé hajló Budenz József
(1836-1892), valamint Hunfalvy Pál és Szinnyei József (1830-1913) álltak.
Vámbéry nézetét Marczali Henrik (1856-1940), és Thúry József osztották. A
tudományos diskurzust övező széles társadalmi érdeklődésre jellemző, hogy a
fejleményekről még a napilapok is rendszeresen tudósítottak.
A számtalan műfajban rendkívül sokat és színesen író, olvasóival még a magánélet
sok apró részletét is megosztó Vámbéry, későbbi családi életéről rendkívül
szűkszavúan nyilatkozik: „Otthont, «sweet home»-ot, e szó angol értelmében
szerény mértékben sem adott nekem a sors, mert feleségem, e házias, jólelkű és
kitünő asszony, éveken át betegeskedett és ha nem lett volna a világon az a szép
fiú, kivel megajándékozott, s ki utóbb derék tudományos emberré lett, családi
boldogságról tulajdonképen sohasem szólhattam volna. De földi boldogságomnak
erős vára volt könyvtáram és dolgozószobám; oly vár volt ez, melyből beláttam
három világrészt, s a melyből Európa, Ázsia és Amerika különböző országaival
folytatott sűrű levelezéssel fenntarthattam személyes és tudományos
összeköttetéseimet.”
10
Házasságáról keveset tudunk, hivatalos okirat híján a
Vasárnapi Újság 1868. évi 6. számára kell hagyatkoznunk. Itt a Melléklet
rovatban az alábbi egymondatos hirdetmény áll „Vámbéry Ármin jeles utazónk nőül
jegyzetté magának dr. Arányi Lajos egyetemi tanár leányát, Kornéliát.”
11
Vámbéry feleségét mindössze egyszer említette visszaemlékezéseiben, egyetlen
művét sem ajánlotta neki. Úgy tűnik, a frigy megkötésében az érzelmek kevés
szerepet játszottak. A társadalmi előrelépés lehetősége viszont annál inkább. Az
após,
12
dr. Arányi (született Lohsteiner) Lajos (1812-1887)
a kor nagytekintélyű
orvosprofesszora volt, akinek életútja bizonyos hasonlóságot mutat Vámbéry
Árminéval.
Az evangélikus vallású erdélyi szász családból származó Lohsteiner
fiú korán árvaságra jutott, nagybátyja nevelte fel. A budai piarista
gimnáziumban letett érettségi után érdeklődése csakhamar az orvostudományok felé
fordult, mindemellett erős magyar érzelmű emberré is vált, nevét még 1848 előtt
magyarosította. 1844-ben a kórbonctan rendkívüli egyetemi tanára lett a pesti
egyetemen. Tábori orvosként vett részt a szabadságharcban. 1858-tól a Magyar
Tudományos Akadémia levelező tagja lett, 1861. július elején pedig kinevezték a
kórbonctan rendes tanárává a pesti királyi egyetemen.
Nem kétséges, hogy a keleti nyelvek iránt is érdeklődő kórboncnok professzor,
aki lelkes amatőr történész és régész is volt, Vámbéryt közelről ismerhette,
akár a Magyar Tudományos Akadémia berkeiből, akár nyilvános előadásairól, akár a
korabeli pesti magyar elit szalonjaiból, ahol Vámbéry szívesen látott és gyakori
vendég volt.
Amikor Vámbéry Ármin 1868 elején feleségül vette Rechnitz-Arányi Kornéliát, a
társadalmi presztízs, a hasonló világnézet, a kelet iránti rajongás és nemzeti
felbuzdulás, valamint a kölcsönös nagyrabecsülés (hiszen Arányi professzornak is
imponálhatott az addigra már világhírű Vámbéryvel a rokoni kapcsolat) fontos
szerepet játszhatott a házasság létrejöttében.
Úgy tűnik, Kornélia ritkán követte férjét annak gyakori útjaira, de lehet, hogy
ennek oka állandó betegeskedése volt. Erre utalhat az is, hogy idősebb korában
rendszeresen magával vitte őt a gyógyvizéről ismert Mühlbachba, Tirolba, ahol
nyaralni szokott.
Kornéliát 1918-ban bekövetkezett halálakor az Arányi család kriptájába temették.
Házasságukból egy fiúgyermekük született. Bizonyára az apa rendkívül erős befolyásolási vágya elől való menekülés is jelentős szerepet játszott abban, hogy Vámbéry Rusztem (1872-1948) igen távol került a számára megálmodott nyelvészi, keletkutató hivatástól: neves jogász vált belőle, akit nemcsak egyetemi tanárként, majd táblabíróként, hanem számos jogtudományi munka szerzőjeként, a magyar kriminológia kimagasló személyiségeként is jellemezhetünk. József Attilának és Rákosi Mátyásnak volt védőügyvédje. Emellett elkötelezett polgári radikális politikus, aktív szabadkőműves, a Horthy-rendszer egyik legmarkánsabb kritikusa, s mint ilyen, a korszak titkosrendőrségi aktáiban a legsűrűbben megfigyelt személyek egyike, később emigrációs politikus. 1947-48-ban Magyarország washingtoni nagykövete lett, itt fejezte be életét.
Vámbéry Ármin élete utolsó napjáig aktív maradt, írt, dolgozott. Élete első és utolsó betegsége, a szív-érelmeszesedés azonban végzetesnek bizonyult. Egy nyaralást követően, ahonnan 1913. augusztus 20-án tért haza, állapota rohamosan romlani kezdett. Szeptember 15-én Budapesten érte a halál. Végrendelet nélkül hunyt el, kérése volt, hogy egyszerű, szónoklatok és gyászdalok nélküli református temetése legyen, s ne az egyetemről vagy az Akadémiáról kísérjék utolsó útjára. Síremléke a Kerepesi úti temetőben áll.