Rövid
dolgozatunkban Vámbéry Perzsiáról hátrahagyott emlékirataiban tallózunk, színes
visszaemlékezéseit megpróbáljuk két eseményre leszűkíteni. Elsőként Vámbéry máig
egyetlen ismert perzsiai szignójának, a perszepoliszi „Vámbéry-graffitinek”
keletkezési körülményeit tekintjük át.
Dolgozatunk második felében pedig Vámbéry Árminnak a korabeli iráni síita
zarándokhelyekről hátrahagyott feljegyzéseit mutatjuk be, felhívva a figyelmet a
Vámbéry-örökség eddig kevésbé ismert apró epizódjára. Annak fényében, hogy
közismert Vámbéry vallási kérdésekben mutatott személyes közönye és ezen túl a
síitákkal szembeni fenntartásai is elég jól dokumentáltak, különösen érdemes
megvizsgálni, hogyan látta Vámbéry a korabeli perzsiai síita egyházat, milyen
élmények érték a magyar utazót az általa útbaejtett iráni síita zarándokhelyeken?
1. Vámbéry Ármin és Naszer al-Din Sáh Perzsiája
Vámbéry Ármin életművének sajátos részét képezi a kádzsár kori Perzsia.
Meglehet, csalódást kelt, de ki kell jelenteni, hogy Vámbéry általános
orientalisztikai érdeklődésén, a perzsa nyelvben és irodalomban való
elmélyülésén túl nem tűzött ki nagyobb célokat Perzsiában. Az alatt a tíz hónap
alatt, melyet Perzsiában töltött, nem tűnik úgy, hogy ezen álláspontja
megváltozott volna.
Vámbéry 1862 májusában, közel öt esztendő törökországi tartózkodás után indult
el Perzsiába. Már az út jellege is jól mutatja, hogy az addigra már meglehetősen
jól ismert Iránt eredetileg „felvonulási útvonalnak” tartotta, hiszen Vámbéry
igazi célja az orosz cári hódítás előtti utolsó óráit élő Közép-Ázsia beutazása,
az ottani viszonyokban való tájékozódás és a magyar őstörténet lehetséges
idekötődő kapcsolatainak feltérképezése volt. Perzsia pedig épp útba esett.
Vámbéry előtt mindvégig eredeti célja lebegett és erről nem tudta semmi sem
eltéríteni még egy olyan ősi civilizáció sem mint Perzsia és a perzsa kultúra.
Ahogy a Küzdelmeimben fogalmaz egy helyütt élete alkonyán: „Perzsiának egyébként
szíves mondottam istenhozzádot, mert mi örömöm telhetett volna az Irán földjén
való hosszabb tartózkodásban és mivel elégíthette volna ki irodalmi hiúságomat
ez akkor már túlontúl ismert ország politikai és társadalmi viszonyainak leírása?
Az ország és népével való közvetlen érintkezésem közben legföljebb a kormány és
a társadalom erősebben kidomborodó keleties karaktere lepett meg, és az, amit
szememmel láttam, megerősített abban a meggyőződésemben, hogy Perzsia legalább
száz évvel hátrább van, mint Törökország és hogy népének erősebb szellemi
képességei mellett is bajosabban fog kigázolni az ázsiai gondolkozás
ingoványából, mint amaz.”
Mindazonáltal Vámbéry perzsiai tartózkodása a vártnál hosszabbra sikeredett. A
nagy magyar orientalista perzsiai utazása alapvetően két részre osztható: a
közép-ázsiai út előttire és az azt követő periódusra. Az első iráni periódus
1862 május vége és 1863 március vége között közel tíz hónapig tartott, míg a
második a közép-ázsiai utazást követően 1864 januárja és áprilisa között
valamivel több mint három hónaposra sikeredett. Összeadva, Vámbéry mintegy bő 13
hónapig tartózkodott a korabeli Perzsiában.
A hosszabbra nyúlt tartózkodás részben kényszeres is volt, hiszen ha tehette
volna, honfitársunk iziben nekivágott volna a korban igen kockázatos
közép-ázsiai felfedezőútjának. Ám a nyugat-afganisztáni Herátban kirobbant
konfliktus miatt várakoznia kellett és valójában ez nyújtotta meg Vámbéry
perzsiai tartózkodását több mint fél évvel 1862 júliusa és 1863 márciusa között.
Végül egy Mekkából visszatérő közép-ázsiai tatár zarándokcsoporthoz csatlakozva
Herát helyett a Kaszpi-tenger mentén, türkmén területeken indult el és érkezett
meg első közép-ázsiai állomására, Khivába.
Mindamellett Vámbéry nem tétlenkedett a váratlanul megnyúlt perzsiai útja alatt
sem. Felmérvén lehetőségeinek időleges korlátozottságát és egy percig sem szem
elől tévesztve eredeti céljait, Vámbéry klasszikus észak-déli iráni grand tour-t
tett. Teheránból a mai napig igen jól ismert és használt észak-déli úton haladva,
Qom, Kásán, Iszfahán, Abade, Paszargadai és Perszepolisz érintésével egészen
Sírázig utazott, majd pedig ugyanezen a vonalon visszautazva 1863 januárjában
futott be ismét Teheránba.
Perzsiai emlékeinek talán leggazdagabb része ehhez a közép- és dél-iráni túrához
kötődött. Vámbéry mindvégig szorgos megfigyelőként egész iráni útja alatt
fáradhatatlanul gyűjtögette az élményeket a kádzsár sáhok udvari fogadásaitól
kezdve a korabeli síita klérussal eltöltött izgalmas beszélgetéseken keresztül a
különféle egyéni karakterű útitársaktól beszerzett vegyes és számára sokszor nem
kellemes benyomásokig.
Ami Vámbéryt illeti, elmondható, hogy szerzőnk leírásai alapján kettős
szemlélettel rendelkezett Perzsiával kapcsolatban. Ha csak sommás ítéleteire,
sőt olykor meglehetősen elmarasztaló megjegyzéseire támaszkodunk, azt kell
látnunk, hogy Vámbéry finoman szólva sem rajongott Perzsiáért és a perzsákért. A
Vándorlásaim és élményeimben és Küzdelmeimben található olyan megjegyzések mint
„a perzsa egész Ázsia leggyávább népe”, vagy a perzsiai cigányok azért nem
vádolhatóak lopással, mert gazdájuk sem különb, vagy a perzsa nem egyéb mint
„elmés gyerek”, aki azonban sosem fog felnőni feladatához , nem éppen a Perzsia
iránti szimpátia jeleit mutatják a korabeli és a jelenkori olvasónak.
Mielőtt azonban elítélnénk Vámbéryt ezekért a megjegyzéseiért, fontos tudni,
hogy ez a fajta ítélkezés nem kizárólag a magyar utazó sajátossága volt, hanem a
korban általános gyakorlat, hogy egy-egy népről, országról ma már politikailag
korrektnek aligha tartható megjegyzéseket tettek. Ha valaki E. G. Browne A Year
amongst the Persians c. munkáját fellapozza, bizony ott is találhat olyan
megjegyzéseket, melyek, Browne minden keleti szimpátiája ellenére, nem túl
hízelgőek a helyiekre nézve. De ugyanez a szemlélet jellemző más korabeli
orientalistáknak a hasonló, a nagyközönség számára írt alkotásaira is. Ha
levesszük a polcról Sven Hedin Utazás Perzsia sivatagain keresztül India felé c.
1913-ban magyarul is megjelent kétkötetes művét , Vámbéryt messze meghaladó
mennyiségben olvashat különböző népcsoportokra vonatkozó megjegyzéseket.
Vámbéry a haladásba, a nyugati civilizációba vetett feltétlen hittel rendelkező,
a Keleten belül pedig hosszas isztambuli látogatásai miatt leginkább
oszmánbarátnak tekintethető amúgy a korabeli magyar elithez hasonlóan többnyire
oroszellenes, és így nagyobbrészt angolszimpatizáns keletkutató ezzel együtt
azonban a korban unikálisnak tekinthető megfigyeléseket, leírásokat is közzétett
műveiben. Olyan szinten sikerült egyedi és sokszor egészen közeli
megfigyeléseket leírnia, hogy a még mai olvasó számára is bedekkerként
használható útleírásainak nem kis része. A Vándorlásaim és élményeim Perzsiában
ennek jó példája. Ezekben a művelt orientalista, szakember Vámbéry precizitása
keveredik a minden érdekes fogékony és gyermekkori álmait valóra váltó rajongó
Vámbéryvel.
Mivel az adott korban a 19. századi kádzsár Perzsia már közel sem volt a terra
incognita, a Vándorlásaim és élményeim Perzsiában címmel 1867-ben Pesten
megjelent perzsiai útinapló is nagyobbrészt mellőzi a konvencionális, más
útirajzokból ismert leírásokat és inkább a szerző személyes élményeit
hangsúlyozza.
2. Egy kézzelfogható Vámbéry „emlék”: Vámbéry Ármin Perszepoliszban fennmaradt graffitije
Vámbéry útinaplójának egyik legmegkapóbb eleme a szerző perszepoliszi
látogatása és ottani élményeinek bemutatása. Azon túl, hogy kultúrtörténetileg
talán az első részletes Perszepolisz-leírásként tarthatjuk ezt számon a magyar
szakirodalomban, emellett Vámbéry kézjegyét is otthagyta az óperzsa kor
leghíresebb régészeti területén.
Vámbéry 1862-ben, részben kényszerűségből is várakozva jutott arra az
elhatározásra, hogy mielőtt kalandos közép-ázsiai útjára indulna, dél felé veszi
az irányt, melynek során megismerkedhet a klasszikus és az antik Perzsia számos
műemlékével, tájaival és népcsoportjaival. Jóllehet, nem ez volt élete
legnehezebb és megmaradandóbb tudományos élményekkel kecsegtető útja, mégis
érdemes kiemelni perszepoliszi látogatását, melyről a legbővebben a Vándorlásaim
és élményeim Perzsiában című, 1867-ben megjelent népszerűsítő munkájában számol
be.
Miután sorra látogatta Qomot, Kásánt, Iszfahánt és elidőzött Paszargadai óperzsa
romjainál, 1862 őszén érkezett meg Perszepolisz területére. Nézzük meg, hogyan
számol be Vámbéry arról a pillanatról, amikor karavánja megközelítette
Perszepoliszt: „Október másodika volt, midőn útra keltem, hogy Perzsiában tett
minden állomásaim legérdekesebbikére induljak. A karaván ugyanis Kenare felé
tartott, mely ide négy ferszakh távolságra van, Kenare felé, melynek közelében
Perszepolisz híres romjai fekszenek.” Amikor megpillantotta a hajnali
szürkületben az első romokat, Vámbéry leplezetlen csodálattal szemlélte azokat,
„Alig haladtam egy óranegyedet, s ím a legelső regkorányban magas, igen magas
alakok tűntek fel, egyszerre szemeim előtt, melyek mindannyi kísértet gyanánt az
első pillanatban borzalomra gerjesztettek…nem tagadhatom, hogy a híres
lépcsőfeljáratnál leírhatatlan meghatottsággal állottam meg néhány percig,
mielőtt tovább haladni merészeltem volna.”
Vámbéry elragadtatott leírása cseppet sem higgadt ezután sem, hiszen több
alkalommal 4000 évesre becsüli a perszepoliszi romokat, mely nyilvánvaló túlzás
és tévedés.
Vámbéry Perszepolisz-leírása két részre osztható. Egyrészt saját szubjektív,
lelkesedéssel áthatott, ám kevés konkrétumot tartalmazó sorai törnek újra és
újra elő, másrészt a szerző jól ismeri a korábbi utazók munkáit, többeket (Morier,
Texier, Niebuhr, Ker Porter) meg is említ művében, és saját beszámolója helyett
inkább Fraser korában jól ismert útinaplóját idézi, ezt aztán rugalmasan bele is
illeszti „tourista-művébe”.
Legérdekesebb kommentárjai nem is magukhoz a romokhoz kötődnek, hanem a
környékbeli népcsoportokhoz, hitvilághoz kapcsolódnak. Az egyik legérdekesebb
leírása megörökíti Vámbéry három napos Perszepoliszi vendégeskedése alatt
qasqá’i törökökkel való találkozását. A qasqá’ik mindmáig Perszepolisz, Naqs-e
Rosztam, Siráz környékének nomád törzsszövetsége. Abban az időben, amikor
Vámbéry arra járt, éppen befolyásuk csúcspontján voltak. A vagy a seljuq vagy az
ilkhanida (mongol) időben Dél-Iránba került oguz török nyelvet beszélő qasqá’ik
máig Perszepolisz mellett vándorolnak nyájaikkal, ahogy ezt jelen szerző is több
alkalommal megtapasztalta az elmúlt években. „Törökök voltak, tehát incognito
szerepem törzsrokonai, s bárha szunnitaságomat el nem titkolám is, mégis a
legbarátságosabban fogadtak. Farszban nem nagyon otthonos a török nyelv, s ezen
jóembereknek valóságos élvezet volt a velem való társalgás.” Az azerihez
viszonylag közel álló qasqá’i török nyelvet Vámbéry viszonylag jól értette, és
el tudott beszélgetni vendéglátóival. Érdekesség, hogy Vámbéry nem ismeri a
qasqá’i népelnevezést, egyszer sem használja itt sem máshol művében, mégis jó
érzékkel „szeldzsuk seregek maradványainak” nevezi őket.
Másik említésre érdemes megjegyzése a perszepoliszi domborművek megrongálásához
kötődik. A Vámbéry feljegyzett helyi népi hagyomány szerint „az arabok, ezek a
szunnita ebek, kik a síitáktól irigyelték a remek épületeket, eljöttek, az
alakokat megcsonkíták, a szobrokat, oszlopokat ledöntögeték s a pusztulás
nyomait hagyták hátra mindenütt”. A Vámbéry által közölt, ismeretlen forrásból
eredő legenda nagyon érdekes, hiszen keveredik benne a preiszlám-Irán iránti
nosztalgia, az arab hódítóknak és egyáltalán az araboknak mint népcsoportnak
Iránban máig komoly hagyományokkal rendelkező lenézése, valamint a szunnita -
síita ellentét, mely a 16. század óta a síita Irán esetében fontos nemzeti
identitásképző elem lett a tőle nyugatra élőkkel, ismét főként arabokkal szemben.
Ám itt kell megjegyeznünk, hogy perszepoliszi domborműveket nem elsősorban a 7.
századi arab hódítók rongálták meg, hanem az egyre szaporodó külföldi
követjárások megfékezésére a szafavida I. Száfi korában (1629-1641) a sírázi
kormányzó tudatosan csúfíttatott el jónéhány dél-iráni achaimenida és szaszanida
domborművet.
Harmadik érdekes epizódunk a Perszepoliszban található külföldiek által
otthagyott emlékekhez, graffitikhez kötődik. Perszepolisz, amióta a
makedón-görög seregek elpusztították, folyamatosan a későbbi korok
érdeklődésének középpontjában állt. Már a szaszanida kortól ismerünk kisebb
feliratokat, rajzokat Perszepoliszból. Az iszlám periódusból is számos középkori
és újabbkori felirat borítja az óperzsa romterületet. Vámbéry éles szemmel
figyelt fel a Perszepoliszban levő különböző feliratokra, bár túlzó
megállapításoktól éppenséggel itt sem mentes leírása, amikor a zsidók babiloni
fogságának idejéből származó héber feliratokat vél felfedezni a Perszepoliszi
romokon.
A 18. századtól fogva egyre sűrűbb az európai utazók által otthagyott kézjegyek
sora, közöttük számos kutatóval, de laikus érdeklődővel, unatkozó, idejét
utazgatással múlató európai arisztokratával. Vámbéry ismerve kor szakirodalmát,
ismerősök nevei után kutatott a perszepoliszi sziklafalon, s tudatosan
keresett-kutatott magyar emlékeket. Mivel azonban három nap alatt sem talált
egyetlen magyar nevet, már-már abban a hitben ringatta magát, hogy ő az első
magyar utazó az óperzsa romok közt. „Én volnék tehát a legelső nemzetem fiai
közül, ki e romokat s nevezetes vidéket meglátogattam – gondolám magamban; - de
a midőn harmadnapon, épen azon rész alatt őgyelegnék, mely fekete márványból
van, nagy örömömre egy ablakmélyedésben ezen szavakra akadtam: „„Maróthi (sic!)
István 1839”” Gyermekded örömmel vizsgáltam földimnek írását, s bárha ő
elrabolta is tőlem azon jogot, hogy magamat azon első magyarnak nevezhessem, ki
Perszepoliszt meglátogatta: meg nem állhatám, hogy neve alá egy „éljen”-t ne
véssek, s hogy a jövendőben ne állana oly egészen egyedül, az én nevemet is
társul jegyzém oda. Az egészet vastag vonallal vettem körül s fölibe szavakat
véstem: „éljen a magyar!”
De kis is volt ez a Maróthy István? Maróthy István (1799-1845) Szegeden
született orvos és amatőr keletkutató, aki az Oszmán Birodalomban, majd a
kádzsár Perzsiában dolgozott orvosként. Életét tette fel a magyar nyelv iráni
származtatása bebizonyításának. Igaz, korai halála miatt nem hagyott tekintélyes
munkásságot ránk és kitűzött tudományos céljai sem teljesültek, de mint orvos
igen fontos pozíciókat töltött be az 1820-as években Isztambulban, majd pedig az
1830-as években Perzsiában. Perszepoliszi névjegye is dél-iráni, sírázi orvosi
állásának idején születhetett 1839 táján.
Vámbéry így tehát rálelt Maróthy 23 évvel korábbi névjegyére I. Dareiosz
palotájának, a tacsarának egyik ablakában, s hazafias lelkesedésében iziben
odavéste nevét és az „éljen a magyar” feliratot Maróthy neve alá. Vámbéry nevét
és hazafias mondatát a ma Perszepoliszba látogató magyar honfitársaink is
megcsodálhatják, ha belépve a tacsarába balra fordulnak és a terasz felé nyíló
első ablak bal oldali csiszolt gránitlapjára pillantanak.
Vámbéry háromnapos perszepoliszi tartózkodás után továbbutazott Sírázba, ahol
összeismerkedett egy ott dolgozó svéd orvossal, dr. Fagergreen-nel és nejével.
Velük indult vissza Sírázból, és Naqs-e Rosztam felé haladva újfent megálltak
egy éjjelre Perszepolisz romjainál. Ma már, az Iránban is szigorú múzeumi
törvények korában aligha lehetne elképzelni olyasfajta vidám mulatozást az
Óperzsa Birodalom emlékei között, melyet Perszepoliszban csaptak Vámbéryék,
jókedvű evés-ivással búcsúzva romoktól! „A míg egyik oldalon javában állt a
sütés-főzés, az oszlopcsarnok felől zene és dal hangozának. Perszepolisz úgy
látszik, megelevenült, s azokat az ízletes étkezéseket, azon boldog perceket,
melyeket ott tölténk, soká, soká nem fogom elfeledni.”
Vámbéry ezt követően visszatért északra, és nekifogott világhírű közép-ázsiai
utazásának. Dél-iráni utazását a kényszer szülte, mégis számos élménnyel
gazdagodott. És ha nem is teljesen tőle származik, de mégis neki köszönhetjük a
kor színvonalán az első szisztematikus, helyenként szubjektív elemekkel
fűszerezett leírást Perszepoliszról. Vámbéry kézjegye és szívet melengető, a
magyar hazát éltető rövid mondata több mint száznegyven év után elevenséget
sugároz és kellemes meglepetés okoz az odalátogató magyaroknak.
3. Vámbéry és az iráni síita zarándokhelyek
Vámbéryről sokan sokféleképpen írtak már. Útinaplóját is többen áttekintették.
Dolgozatom második felében Vámbéry iráni útja kevéssé bemutatott részléteivel
foglalkoznék. A preiszlám Perzsia romjai, Paszargadai és Perszepolisz mellett
Vámbéry nagy figyelmet szentelt a korabeli síita Irán jelenségeinek, vallási
zarándokhelyeinek.
Ez talán egy eddig kevéssé ismert és ismertetett oldala volt Vámbéry korabeli
iráni útjának. Ha áttekintjük Vámbéry és a sía kapcsolatát, érdekes
átalakulásnak lehetünk szemtanúi, a magát minden pozitív világvallással szemben
közömbösnek definiáló Vámbéry egy idő után a nagy síita kegyhelyek hatása alá
kerülve, igazi síita zarándokként, hamisítatlan síita igazi zájerként lép elénk.
Az európai hatásoknak meglehetősen csekélyen kitett kádzsár Perzsia közviszonyai
és a ma már teljesen eltűnt régi élete Vámbéry minden dohogása ellenére
láthatóan élénken foglalkoztatták utazónkat. Ezen belül Vámbéry iráni figyelmét
nem kis részben a számára újdonságként ható 12-es síita iszlám jellege, annak
intézményei, zarándokhelyei kötötték le. Miért is? Mert ellentétben a Vámbéry
által oly jól ismert szunnita oszmán állammal és a nagyobbrészt szintén szunnita
Közép-Ázsiával, Perzsia a síita iszlám 12-es ágát követte.
Még mielőtt erről szólnánk, érdemes kitekinteni röviden az iráni sía
sajátosságait. Az 1501 óta a 12-es síát államvallásává tevő egykori szafavida
Perzsia eddigre már több mint háromszázötven éves töretlen síita tradícióval
büszkélkedhetett. Sőt, a különböző dinasztiaváltások miatt a síita egyház
presztízse és befolyása a 18. század derekától még meg is erősödött, hiszen
jóformán ennek intézményrendszere volt az egyedüli kontinuus egység a
meglehetősen viharos és zűrzavaros 18. századi Iránban. A síita dominancia csak
még jobban erőre kapott a 19. század során, mivel Mohammad kádzsár sáh
(1834-1848) kora óta folyamatos konfliktusban volt a kádzsár uralkodóházzal,
akik hol a síita egyház szemében is gyanút keltő szúfizmussal, hol meg nyugati
hatalmakkal folytatott kapcsolataik miatt fokozatosan elhidegültek a síita
klérustól. A síita ortodoxia emellett újabb konfliktusba keveredett az 1840-es
években megjelenő vallással, a baháikkal is, akik kétségbe vonták a sariát, és
egy teljesen új vallási rendszer alapjait rakták le, mai napig tartó viszályt
szítva ezzel a bahái közösség és a síita klérus között.
Vámbéry látogatása korában az iráni sía sokadik virágkorát élte, és Vámbéry
perzsiai útinaplójának idevonatkozó megjegyzései igen fontos adalékul szolgálnak
a 19. századi síita Irán vizsgálatához.
Vámbéry és az iráni sía kapcsolata meglehetősen ellentmondásos volt – legalábbis
legalább annyira kétoldalú mint ahogy az egész Perzsiáról alkotott képe.
Egyfelől mint addig szunnita környezetben élőt, Vámbéryt meghökkenthette és
részben óvatossá is tette a síiták őt mint hivatalosan szunnitát méregető
tekintete, ahogy erről A Küzdelmeimben és máshol is ír:
„Perzsa földre
érkezésemmel tehát az eddigi anyagi gondokhoz és küzdelmekhez hozzájárultak még
a lelki szenvedések is. Sohasem fogom elfelejteni azt az érzést, melyet a Khoi
utcáján és bazárjában szemközt jövő perzsák kaján, haragos és megvető pillantása
keltett bennem. Az emberek törökül beszélnek itt is, de elég volt a számat
kinyitni, hogy tiszta sztambuli kiejtésemmel rögtön eláruljam szunnita voltomat.
Ez a harag kétségtelenül csak megtorlása azoknak a sértéseknek és
bosszantásoknak, melyek nyomon kísérik a török földön a síita jövevényt; de én
joggal vethettem föl magamban a kérdést: mit vétettem ezeknek az embereknek én
és mi részem volt abban nekem, hogy Alit kiforgatták a próféta örökéből…még
pénzen is nagy bajjal kaptam valamit a vakbuzgónéptől. Fölmerült a kérdés: vajon
a szunnita is nedzsisznek vagyis tisztátalannak tekintendő-e mint a keresztény,
kivel testileg érintkezni bűn és csak hosszú és heves vita árán voltam képes
eloszlatni az efféle aggályokat.”
Eme újra és újra visszatérő keserű tapasztalatok, a síiták Vámbéry által
fanatikusnak tekintett vallásossága a papság korrupciójára tett utalások mellett
azonban Vámbéry egész perzsiai útinaplójának külön tanulmányt megérő részletei a
különböző síita egyházi zarándokhelyeken és egyházi potentátoknál tett
látogatásai. Mert Vámbéry utólag a Küzdelmeimben helyenként kifejezetten
lelkesülten nyilatkozik a síita iszlámról is, ha figyelmesen olvassuk leírásait.
„Ezek az emberek boldogok voltak az ő perzsa mikrokozmoszukban, és különösen
feledhetetlenek nekem azok az órák, melyek az akhondokkal (vallás tudósokkal)
való vitatkozásokban töltöttem. E nagyturbános papok főképpen a vallás dolgaiban
való szabadelvű felfogásukkal tűntek fel nekem, mert minden vakbuzgóság nélkül,
tisztán történelmi nézőpontról beszéltek Mohamedről és vallásáról, s úgy
látszott, egyáltalán nem ütköztek meg a legmerészebb föltevéseken és
ellenvetéseken sem – amivel őszinte csodálkozásba ejtettek, mert Törökország és
Közép-Ázsia szunnita világában istenkáromlásnak tekintették és megtorolták volna
az efféle vitatkozást.”
Mint addig szunnita környezetben élő személy Vámbéry meglehetős figyelmet
szentelt az iráni síita klérus és intézményei, zarándokhelyei meglátogatásának.
Jóformán egyetlen alkalmat sem mulasztott el, hogy ilyen látogatásairól be ne
számoljon a korabeli olvasóközönségnek. Útja során több alkalommal is hitvitába
bonyolódik síitákkal, akik nem átallották szemére hányni idézőjeles szunnita
mivoltát, de ugyanakkor nagy tisztelettel ír síita egyházi méltóságoknál tett
tisztelgő látogatásairól mint például a 19. század derekának és második felének
talán legbefolyásosabb iszfaháni ajatollahjánál, Emám Dzsomcénél vagy ismertebb
nevén Áqá Bozorgnál („nagy úrnál”) vendégeskedéséről.
Ha alaposabban szemügyre vesszük, akkor látható, hogy Vámbéry azalatt a közel 13
hónap alatt, amit Perzsiában töltött, jóformán minden jelentős síita
zarándokhelyen megfordult. Azt nem állítjuk, nem állíthatjuk teljes
bizonyossággal, hogy mindenhova be is jutott, de a korabeli Irán legfontosabb
síita szentélyeinek, zarándokhelyeinek otthont adó városokban mindenhol járt. A
szinte mindenhol megemlített síita dervisek, a Zandzsánban leírt nagy táczijje,
(Hoszein halálát bemutató vallásos passiójáték) mellett Vámbérynek sikerült
eljutnia a négy legfontosabb síita zarándokhely városaiba.
Vámbéry Ármin perzsiai útjának főbb helyszínei
H. Warren és S. Fisher Perzsia-térképén, New York, 1851
(teljes térkép itt, 3 MB)
Rej
A Teherán tőszomszédságában fekvő Rej ősi politikai, kereskedelmi központ, a
mai Teherán elődje, mely egészen a 13. századig a legfontosabb észak-iráni
városnak minősült. 1221-ben a mongolok rombolták le, és azóta csak
zarándokhelyként híresült el. Itt található a Sáh cAbd al- cAzim szentély, ahol
az Iránban eltemetette 8. síita imám, Ali b. Musza al-Reza imám egyik távolabbi
unokafivére, a Haszan imámtól származó Sáh cAbd al-cAzim nyugszik. A reji Sáh
cAbd al-cAzim szentély a négy leghíresebb iráni síita zarándokhely közé tartozik.
A ma impozánsan kiépült szentély már Teherán külvárosában áll, de a Vámbéry
korában, a 1860-as években még messze kívül esett a főváros falain kívül. Ha
valaki dél vagy kelet felé indult Teheránból, érintenie kellett karavánjával
Rejt. Bár nem tudjuk, hogy járt benne, de Vámbéry nem mulasztja el megemlíteni a
máig híresen fénylő aranykupoláját az akkor és most is igen népszerű kiemelkedő
síita szentélynek, mely ma már Teherán külvárosához tartozik.
Qom
A második látogatása, melyről kifejezetten büszkén ír és melyet belülről is
megcsodált, Qom volt, az ottani Fatima szentély, a máig igen híres női
zarándokhely. Reza imám nővére, a szeplőtelen szent (Hazrat Macszume) Fatima itt
hunyt el 812 táján, amikor több rokonával útnak indult Bagdadból fivéréhez, a
Khorászánba hurcolt, 8. imámhoz. Az iráni Szent Anna, a nők védőszentje
szentélyében tett látogatása különösen tónust kap a Vándorlásaimban, mivel
vélhetőleg ő volt az első nem muszlim európai, aki e szentélybe belépett
köszönhetően dervisruha-álcájának és kiváló perzsa tudásának. Ide mai napig
tilos a bejutás nem muszlimoknak, emiatt az álruhában szunnita dervisként
ottjárt Vámbéry leírása, a pazar dekoráció, az ott nyugvó előkelők sírjainak
részletező bemutatása jelentős történeti értékkel bír és nem nehéz észrevenni
Vámbéry csodálatát, bámulatát, ami a racionális orientalistát teljesen magával
ragadta. „Qom mely a távolban csakhamar feltűnt számos zöld kupolájával, s
kivált pedig a sírboltnak a kelő nap által megvilágított s gazdagon aranyozott
nagy kupolájával, a perzsa hölgyvilág szent városa. Itt nyugszik Ma’szume (a
szeplőtelen), Imám Riza nővére, ki az akkor Meshedben tartózkodó bátyja iránti
gyengédség által vonzatva, Bagdadból hozzá akart utazni. A magasságos asszony
nem juthatott el vágyai céljához, mert Qomban megbetegedett, meg is halt, s most
444 szent társaságában itt fekszik eltemetve. Ezen szent sírokon kívül, ahogy
Kerbela, úgy ezen város is kedvenc temetkezései helye a perzsa nőknek, kik az
ország minden tájáról idehozatják magukat. Meddő anyák, férjeiktől elűzött
asszonyok s a Hymenért mindhiába epedő leányok járulnak ide a sírhoz, a szent
úrnő kegyteljes pártfogásáért esedezni.”
Az iráni síita viszonylatban ma talán legfontosabb és leghatalmasabb Qom, az
1979-es iszlám forradalom bölcsője, Khomeini ajatollah és híveinek szellemi
központja, mindig nagy élmény az odaérkezőnek. Nem csupán a szentély miatt, de
azért is, mert itt van a világ legnagyobb síita medreszéje, az 1560-as években
alapított Fejzijje, mely az egész világról vonzza a síita diákokat (jelenleg
több mint 100000 fős hallgatóság tanul itt) és az egész város atmoszférája
egyedi és lenyűgöző.
Itt él a világon a legtöbb mardzsa-e taqlid is, közel 10 olyan tekintélyes
nagyajatollah, akikre a síita hívők egyes csoportjai máig feltétel nélkül
hallgatnak. Ezzel a világon élő nagyajatollahok több mint kétharmada él Qomban,
amivel elsődleges helyet vív ki a város a jelenlegi síita világban. És ha az
ember bárhányszor is jut el Qomba (magam már több mint tíz alkalommal), a 32
méter magas aranykupola alatt nyugvó Vámbéry szavaival „síita ősanya”, a „perzsa
hölgyvilág kedvencének” sírjához, nem felejthetjük el, hogy Vámbéry
mindannyiunknál messzebbre jutott el a szentélybe való belépéssel: „Az épület
belseje még sokkal meglepőbb, mint a most említett rész. Itt az arabeszkek és
csempék közé tükrök s gazdagon megaranyozott virágok vegyülnek, s bár egészen
gömb is, mind a kupola mélyedése, mind a fal annyira túl van halmozva száz meg
száz prizmával, domborművekkel, fülkékkel s más egyéb építészeti cifraságokkal,
hogy pompásnak igen, de csinosnak és ízlésteljesnek bizonyára nem mondható. A
koporsó, melyet masszív ezüstrácsozat kerít, s mely mindig drága szőnyeggel van
borítva, éppen középen áll a nagy csillár alatt a borítékot évenkint csak
egyszer veszik le a szent hulláról, s a kegyes zarándokoknak rendesen csak egy
kis részecskéjét szokták megmutatni. Van itt kiáltás, ének, sírás-rívás, de
mindez az áhítatoskódokat nem zavarja, mert a kiállhatatlan lármának közepette
nem egyet lehet látni, ki homlokát a kerítés hideg ércéhez nyomva órák hosszat,
merően bámulja a koporsót, magát semmi által sem zavartatva.”
Síráz
Délre vezető, megannyi kalanddal tűzdelt útjának utolsó állomásaként Vámbéry
Sírázba érkezett. Síráz, Fársz tartomány fővárosa, olyan egykori híres politikai
centrumok szomszédságában mint Perszepolisz, Isztakhr, Firuzábád, a 11.
századtól virágzott fel. Háfiz és Száʿdi városa irodalmi, művészeti központként
mai napig töretlenül virágzik és a 18. században fél évszázadig Irán fővárosa is
lett.
Vámbéry Sírázba érkezve kiemeli, hogy a város panorámájában mint látta meg a Sáh-e
Cserágh (a Gyertya Királya), a város és egész Dél-Irán leghíresebb vallási
központjának monumentális fényes kupoláját. A helyiek által Gyertya Királya
néven hívott személy a 8. imám, Reza fivére, Ahmad b. Musza volt, aki a 9.
században itt szenvedett mártíromságot és sírja a középkortól kezdve a
legtekintélyesebb dél-iráni síita zarándokhely lett. Ahmad b. Musza sírázi sírja
az egyik legkonzervatívabb síita központnak számít Iránban a mai napig, hiszen
néhány szerencsés kivételtől eltekintve máig a környékére nem teheti be lábát
nemmuszlim személy, hanem csak kívülről csodálhatja meg ragyogó kupoláját. Ide
valószínűleg Vámbéry sem juthatott be, mivel erről naplójában nem tesz említést
ellentétben más sírázi műemlékek meglátogatásával.
Vámbéry az esetleges belépés körüli kudarcról nem számol be írásaiban, de ezzel
együtt a Sáh-e Cserágh az első látványosság, amiről Síráz panorámáját
megtekintve Vámbéry beszámol a Vándorlásaimban.
Mashad
Negyedik és talán legimpresszívebb síita vallási élményként Közép-Ázsiából
Heráton át hazatérve Mashadban állt meg, hogy látogatást tegyen az ottani
nevezetességeknél. Mashad, a „mártíromság helye” manapság Qommal együtt a
legtiszteletreméltóbb síita kegyhely, mely nevét és jelentőségét a Kr. u.
816-ban itt elhunyt Ali b. Musza al-Rezáról, a 8. síita imám nyughelyéről kapta.
Az al-Má’mun abbászida kalifa által erővel Mekkából Khorászánba hozatott Reza
csakhamar össznépi lelkesedést váltott ki a korai sía fellegvárának tekintett
Kelet-Iránban, emiatt Rezát a kalifa (legalábbis a síita tradíció szerint)
gránátalmalébe tett méreggel megölette. Azóta sírja, többszöri pusztulás
ellenére folyamatos síita kultuszhellyé nőtte ki magát. A 16. századtól kezdve
pedig, Qommal együtt, mivel cAli és Hoszein, a két legtekintélyesebb mártír imám
sírjai, Nadzsaf és Kerbela a szunnita oszmán birodalom kezébe kerültek, Mashad
jelentősége jócskán megnőtt. Mint az egyetlen imám-sírt az akkori és mai Irán
területén a szafavida Irán nemzeti vallásának középpontjába állította Reza imám
mauzóleumát. A szintén csak muszlimok által látogatható sírt gazdag adományokkal
halmozták el a 16. század óta. Vámbéry itteni leírása különösen látványos,
hiszen a sírt azóta jópárszor átépítették, és jelenleg is monumentális
építkezések, bővítmények, újabb és újabb díszes udvarok építése zajlik a Reza
imám haramja körül, amint erről tavalyi ottjártunkkor meggyőződtünk. Egyre újabb
és újabb szahnok, díszes kerengők, udvarok emelkednek a szahn-e sarif (nemes
udvar), a sírt övező legbelső udvar és a sír fölé emelkedő magas aranykupola
körül. Vámbéry minden szarkasztikus megjegyzése, csipkelődése ellenére talán itt
került a legteljesebben a hely hatása alá. „Az indus, a hazara, a heráti és a
buharióta, kik saját önhazájukban a szunnita uralkodás következtében mindig
görbült háttal járnak, itt büszkén felemelik fejüket, és különös ellentétet
képeznek a turkománnal vagy az üzbéggel, ki félénken lopózik odább a fal mellett,
ki szunnita, így tehát idegen, s még azonfölül gyűlölt vendég. Iránban nemigen
lehet ugyan bántódása, de itt kétszer oly mélyen érzi kegyetlensége súlyát,
mellyel saját hazájában Ali követői ellen viseltetik - s a szerényet játssza.
A vad bahtijari és kurd, az alattomos iszfaháni és sírázi, az egyszerű török
Azerbajdzsánból, az elfogódott közép-ázsiai, magas rangú kánok és mirzák,
szegény pórok és szolgák, mindez tarka vegyülékében van itt együtt, s valóban
rendkívüli és lélekemelő tekintet látni, hogy Ázsia e durva népei mily magukra
erőszakolt gyengédséggel csókolják meg a rácsozatot, a padlót, s kivált pedig a
rostélyajtóról függő nagy lakatot.”
Vámbéry sem tudta tehát kivonni magát abból a valós és emocionális élményből,
mely a látogatót érte, éri mai napig a mashadi Reza imám szentélyben. Mintha
egész addig útja summázatát olvasnánk kezekben a sorokban, a síita világ, Irán,
vagy Közép-Ázsia különböző régióinak lakosait látja maga előtt az ember, amint
egyszerre hullámzik végeláthatatlan sorokban a sír körül és próbálja megérinteni
a kupola alatti ezüstrácsot, gyakorta tumultuózus jeleneteket is okozva,
helyenként gyerekek másznak át a felnőttek vállai felett és jó hogyha levegőt
kap az ember, amint épp bejut és hozzáér a rácshoz. Ilyenkor is mindig Vámbéry
jut eszünkbe, amikor mindezt látjuk, tapasztaljuk. „Ha a zarándok háttal menve,
a fehér márvány lépcsőt mély áhítattal megcsókolá és a sírnak bensejét odahagyta,
ekkor szerzé meg a meshedi nevet, azon a címet, melyet pecsétjén és sírján visel,
melyet praedicatum gyanánt neve elé tűz s mely nevének ugyanannyi kenetet,
személyének ugyanolyan fényt kölcsönöz, mint a hádzsi cím (mekkai zarándok). A
szabadba érve a zarándok rendesen fellélegzik, szeme örömtöl csillog, s most már
túl boldog, mert nemcsak minden bűnének terhétől szabadult meg, hanem teljes
egész jövendő életét nyugodtan és biztosan folytathatja ezentúl.”
Qadamgáh
Vámbéry a négy nagy iráni síita zarándokhely mellett még egy igen érdekes
látogatást jegyzett fel, mely Mashad mellett, útban visszafelé Teheránba érte őt:
ez pedig a qadamgáhi zarándokhelyen tett vizitációja volt. Qadamgáh mintegy
hatvan kilométerre fekszik Mashadtól nyugatra a nagy karavánút, az egykori
Selyemút mentén. Nem véletlen, hogy Vámbéry is útba ejtette. A hely hírnevét (a
perzsa szó jelentése: lábnyom) Reza imám ottjártakor maradt csodás lábnyomáról
és az annak hatására fakadt forrásról kapta, melynek gyógyító, csodatévő hatást
tulajdonítanak mind a mai napig. Vámbéry hibásan cAli imám lábnyomának tartja a
szent helyet a Vándorlásaimban. Qadamgáh mai napig élő zarándokhely, a népi
vallásosság megkapó színtere, ahol mindig sokan időznek, hogy imádkozzanak Reza
imám lábnyoma előtt és a gyógyforrásból vizet merítsenek. Qadamgáh érintetlen
szépsége, kellemes ligetei és a 16. századból származó szentélye kellemes
pihenőhely az ideérkező vándornak, bárhonnan is vetődik ide. Ellentétben a másik
három hellyel, Qommal, Sírázzal és Mashaddal ez a hely sosem vált nagy
zarándokhellyé, sokkal inkább egy kisebb, de jól ismert vidéki uticél maradt
Mashad mellett, ahova minden Mashadba igyekvő vagy onnan távozó síita
zarándoknak illett-illik betérnie.
Vámbéry tehát sikeresen bejárta az összes nagy síita zarándokhelyet, melyek
közül a két legnagyobb-ba be is lépett és színes és egyben történetileg nagyon
is értékes képet festett róluk. Rej, Qom, Síráz, Mashad és Qadamgáh ma is a
legfontosabb iráni síita zarándokhelyeknek számítanak, jelentőségük mit sem
változott, csorbult a 19. század második harmada óta.
4. Utószó
Talán meghökkentő, de a fentiek alapján elmondható, hogy Vámbéry Ármin
valamivel több mint egy év alatt megtette mindazt, ami egy akkori és mai
vallásos síita szemében Iránon belül a legkegyesebb cselekedetnek tartatik,
elzarándokolt a legfontosabb Iránon belüli síita szent helyekre. Sáh ʿAbd al-ʿAzim,
Fatima Hazrat-e Maʿszume, Sáh-e Cserágh, és a mashadi Reza Imám sír, valamint a
qadamgáhi Reza imám kegyhely révén Vámbéry teljes képet kapott az iráni síita
zarándokvilágról.
Vámbéry különös érdeklődéssel fordult eme helyek felé, és ha nem is vetkőzte le
teljesen európai és alapvetően vallásilag közömbös, kritikus attitűdjét, de
mégis, naplójának sorai állandó izgatottságról és elragadtatottságról
tanúskodnak valahányszor egy vallásos zarándokhelyet keresett fel.
Vámbéry világképe és a Vámbéryról általunk alkotott nézeteink persze nem
módosulnak jelentősen, ám fontos tudni, hogy a nagy magyar orientalista
utazásainak milyen vallásos aspektusai is vannak. E szempontból az iráni síita
szentélyek iránti kiemelt érdeklődés és azok meglátogatása talán nem csupán a
tudós érdeklődés jele volt.