A tanulás és a tanítás végigkísérte Vámbéry egész pályáját. Szinte még gyermek
volt, amikor a szükség úgy hozta, hogy házitanítóként, nyelvtanárként kellett
megkeresnie kenyerét, de tanított isztambuli tartózkodása alatt is.
Közép-ázsiai útja után hosszabb időt töltött Angliában, ahol szíves fogadtatásra
talált, előadói körúton vett részt, nagy sikere volt útleírásának. A remélt
anyagi haszon azonban – s ezért kiadóját,
John Murray-t hibáztatta – elmaradt.
A kapott összeg nem volt elegendő sem az ottani élet folytatásához, sem az itthoni
otthonalapításhoz. Ekkor, ahogy önéletrajzi visszaemlékezéseiben írja: „...
kétségbeesett helyzetemben a pesti professorság szalmaszálába kapaszkodtam és a
keleti nyelvek kathedráját tekintettem a mentőcsónaknak életem mindig viharos
tengerén.”
1
Az egyetemre kerülése azonban nem volt zökkenőmentes. Abban az időben még az
uralkodóhoz kellett fordulni ilyen kéréssel, s „..hogy a professzorságot
elnyerhessem, Bécsbe kellett utaznom a császárhoz audiencziára. A felséges úr
rendkívül kegyesen fogadott, tudakozódott utazásom részleteiről és azonnal
teljesítette kérelmemet, megjegyezve, hogy sok viszontagságot álltam ki és
valóban érdemet szereztem ez állásra. Csak az az egy ellenvetése volt, hogy még
Bécsben is kevesen adják magukat a keleti nyelvek tanulására és hogy
Magyarországon bizonyára még kevesebb hallgatóra tarthatok számot.
Megjegyzésemre, hogy ‘Ha nem lesznek hallgatóim, akkor magam fogok tanúlni’,
mosolygott és kegyesen bocsátott el az audiencziáról.”
2
Vámbéry a hűvös fogadtatást azzal magyarázta,
hogy protestánssá lett, ezért tagadta meg tőle a katolikus egyetem a tanári
címet, s működhetett három évig lector publicus, azaz nyilvános tanítói
minőségben, abban a szerényen díjazott állásban, amelyet a keleti nyelvek
oktatására még Repiczky Jánosnak hoztak létre, s annak 1855-ben bekövetkezett
halála óta üresen állt. Az alkalmazásával kapcsolatos érzéseit, reményeit és
csalódásait, őszinte hangú levelekben osztotta meg barátjával, a
turkológus-református lelkész Szilády Áronnal.
1865-től 1905-ig tanított a pesti egyetemen, 1868-ban nyilvános rendkívüli
tanárrá nevezték ki, 1870-ben nyerte el a nyilvános rendes tanári címet. Amikor
saját kérelmére nyugdíjba vonult, az egyetemi almanachban hosszan sorolták
címeit, kitüntetéseit, tudományos társasági tagságait:
„Vámbéry Ármin, a budapesti egyetem és a dublini Trinity College tiszteletbeli
bölcsészdoctora, a keleti nyelvek és irodalmak nyilvános rendes tanára, a Lipót-rend
lovagja, a m. tud. Akadémia rendes, a németországi s londoni keleti társaságok
levelező, a berlini, majna-frankfurti, amsterdami, drezdai s londoni, párisi,
római, baseli, bécsi földismei társulatok és a párisi Société Philologique
tiszteletbeli tagja, a British Association for Advancement of Sciences és a
bécsi Orientalisches Museum levelező tagja, a londoni Anthropological Society
magyarországi titkára, a török Medsidie-rendjel nagy kordonja, az olasz szent
Móricz és Lázár, az angol Victoria rendjel commandeurje, a mexikói „Notre-Dame
da Quadelupe”, a persa Sir ü Khursid rendjelek tiszti jelvényeinek, nemkülönben
Ő cs. és kir. Felsége a tudomány és művészeti nagy aranyérem birtokosa és az
olasz korona-rendnek lovagkeresztese.”
4
Mivel az egyetemi levéltárban csak az 1877/78-as tanévtől vannak meg az egyetemi
tanrendek, így működésének első évtizedét nem tudjuk rekonstruálni. A fennmaradt
dokumentumok alapján azonban összességében elmondható, hogy leginkább
nyelvórákat (kezdő és haladó) és szövegolvasási órákat tartott, oszmán-török,
török-tatár és perzsa nyelveken. A közösen tanulmányozott szövegek között
Pecsevi történeti munkája, a Sahname, az Anvari Soheili, a Gulisztán, Juszuf u
Zuleikha, azeri és csagataj szövegek találhatóak.
A kilencvenes években tanítványai, Kúnos Ignác és
Kégl Sándor vették át tőle az
órák egy részét, az 1903/1904-es tanévtől már csak ők tanítottak az egyetemen,
Vámbéry a lakásán tartotta óráit.
Valószínűleg kevés kitartó tanítványa akadt, ezt mutatja, hogy sokszor kellett
kezdő órákat meghirdetnie, amelyekből nem mindig lettek haladó kurzusok.
Ugyanakkor egyik első tanítványa, Goldziher Ignác akadémiai emlékbeszédében beszámol arról, hogy milyen buzdító hatással volt tanítványaira lelkes
tanítása, amelyben nagyobb szerep jutott a gyakorlatnak, mint az elméleti
fejtegetéseknek. „Bizony igaz, nem volt tanításában túlságos összehasonlító
nyelvtudomány (legfeljebb alkalomadtán egy kis török-magyar párhuzam), meg
nyelvtörténet és hangtan sem szerepelt tanítása csemegéi közt – ettől ugyan nem
tartott vissza, de arra utalt, hogy később és egyébütt kell keresnünk –
de annál
erélyesebb képesítést arra, hogy a nyelvvel az illető nép eszméinek mélyébe
behatolhassunk az irodalom alapján. Aránylag nagyon rövid idő alatt az ő
ösztönzésével, okos didaktikájával el is értünk odáig, hogy a nyelvtudás elemein
túl a török meg a perzsa irodalom egy-egy remekével foglalkozhassunk.”
5
Vámbéry egyetemi működésének jelentőségét az adja, hogy általa kerültek be a
keleti stúdiumok a magyar felsőoktatásba, s úttörő szerepet játszott a
magyarországi turkológiai oktatás megteremtésében.